Blog: 'Geen verkoudheidje'

Het is maandagochtend. Ik raak in gesprek met een collega die haar dochter net naar school heeft gebracht. Moe is haar dochter aan de nieuwe schoolweek begonnen. “Haar hoofd zit weer zo vol,” had mijn collega tegen de leerkracht gezegd. “Tja, er zijn weer veel kinderen verkouden hè,” reageerde de leerkracht. Verkouden…? Daar stond mijn collega. In de drukke ochtendspits van ouders die hun kinderen naar school brengen. Van een verkoudheidje was geen sprake… Hersenletsel, dat is het probleem. Als gevolg van een ontsteking in de hersenen een aantal jaren geleden.

Jaarlijks duizenden kinderen met NAH

Ieder jaar worden er in Nederlandse ziekenhuizen naar schatting 19.000 kinderen en jongeren tot 24 jaar gezien met niet-aangeboren hersenletsel (NAH). Van hen hebben er 15.000 traumatisch NAH: letsel als gevolg van uitwendig geweld tegen het hoofd, bijvoorbeeld door een verkeersongeluk, een val van de trap of een ongeluk tijdens de gymles. De overige 4.000 kinderen hebben niet-traumatisch NAH: letsel als gevolg van een ziekte van de hersenen, zoals meningitis, een hersenbloeding, een hersentumor of epilepsie. En dan zijn er nog die duizenden die na letsel niet naar het ziekenhuis gaan en dus nergens geregistreerd staan. Het werkelijke aantal kinderen en jongeren met NAH ligt dus nog veel hoger.

Gevolgen van NAH

Kort na het ontstaan van het letsel, maar ook pas jaren daarna, kunnen gevolgen aan het licht komen op het gebied van lichamelijk functioneren, leren, gedrag en emotioneel functioneren. Veel voorkomende gevolgen zijn vermoeidheid, hoofdpijn, aandachts- en geheugenproblemen, prikkelbaarheid en problemen in de aansluiting met leeftijdsgenoten. Gelukkig ondervinden niet alle kinderen gevolgen van het opgelopen letsel. Van de kinderen met licht NAH ondervindt naar schatting 10 à 15% gevolgen. Kinderen met matig en ernstig NAH ondervinden wel bijna altijd gevolgen.

Weer terug naar school

De meeste kinderen en jongeren gaan na het oplopen van hersenletsel weer naar hun eigen reguliere school. Aan de buitenkant is meestal niets te zien aan de leerling. Vaak is de school er niet van op de hoogte dat er met een leerling iets is gebeurd waardoor hij of zij NAH heeft opgelopen. Laat een leerling (later) toch problemen zien, dan is er vaak niemand die dat in verband brengt met NAH. Leerlingen krijgen soms een verkeerde diagnose, zoals ADHD. En ook als wel bekend is dat een leerling hersenletsel heeft opgelopen, weten veel docenten niet hoe ze hier het beste mee om kunnen gaan.

Het NAH-onderwijsprotocol helpt

Hoe kunnen onderwijsprofessionals hersenletsel signaleren? En hoe kunnen zij passend onderwijs geven aan leerlingen met NAH? Vilans heeft hiervoor een onderwijsprotocol ontworpen, in opdracht van het Landelijk Expertise Centrum Speciaal Onderwijs (LECSO). Pilots met het onderwijsprotocol in vier regio’s zijn veelbelovend. In drie van de vier regio’s nam het aantal geïdentificeerde leerlingen met NAH toe; in één regio was die toename meer dan 200 procent. En dankzij de handelingsadviezen die het protocol biedt, voelen onderwijsprofessionals zich competenter in de omgang met leerlingen met NAH. Sleutelfiguren in de regio’s signaleren een verbetering in de regionale zorgketen voor leerlingen met NAH door een betere samenwerking tussen partners als de revalidatie, het speciaal onderwijs en de ambulante begeleiding.

Ga ook de uitdaging aan in jouw regio!

Professionals in de regio Den Bosch zijn al enthousiast over het onderwijsprotocol. “Ik zou willen dat ik dit eerder had geweten. Had ik dit maar in mijn opleiding gehad,” aldus een van hen.
 
Wil je ook de uitdaging aangaan om in jouw regio met het onderwijsprotocol aan de slag te gaan? Ben je nieuwsgierig naar passend onderwijs voor leerlingen met NAH? Laat het ons weten. We helpen je graag op weg en zorgen voor een op maat gesneden plan van aanpak voor jou en je samenwerkingspartners in de regio.

En mijn collega? Die gaat de uitdaging aan om het onderwijsprotocol onder de aandacht te brengen van de leerkracht van haar dochter. Zodat misverstanden over een vol hoofd niet meer voorkomen!

Meer weten?

Wil je weten wat het NAH-onderwijsprotocol voor jou kan betekenen? Lees dan onze brochure 'Kinderen en jongeren met niet-aangeboren hersenletsel (NAH) op school. Een dubbele uitdaging!' (pdf) of neem vrijblijvend contact op met Rianne Gijzen.

Deel deze content

Reageren:

Wil je een link invoegen in de tekst? Zet deze tussen [].
Voorbeeld: [www.voorbeeld.nl] of [http://www.voorbeeld.nl]
Velden met een (*) zijn verplicht.

kennispleingehandicaptensector.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Lees meer over cookies. melding sluiten