Hoe heilig is veilig?

Kom ook naar het Begeleiderscongres 'Hoe heilig is veilig?' over veiligheid op de werkvloer. Schrijf je in

Kom ook naar het Begeleiderscongres 'Hoe heilig is veilig?' over veiligheid op de werkvloer. Schrijf je in

Blog: 'Altijd insteken op wat het kind wel kan'

Wij, Jasmijn van Hees en Mirjam Wouters, zijn net klaar met de specialisatie tot jeugdarts en nu beiden aan het werk als jeugdarts. Wat wij doen?
We werken in de jeugdgezondheidszorg met kinderen van 0 tot 19 jaar, op regulier en speciaal onderwijs. Een breed takenpakket met veel verschillende soorten kinderen en gezinnen. 

Sinds ons afstuderen op het onderwerp NAH, stimuleren we iedereen in onze omgeving om alert te zijn op kinderen met (een verdenking op) NAH. Jeugdartsen in onze organisatie, GGD-medewerkers, iedereen die in aanraking komt met de doelgroep. Zo hebben we een presentatie gegeven voor een groep jeugdartsen-In-Opleiding  en  de artsen-groep van onze GGD (regio Utrecht).  We hebben een stuk geschreven voor alle GGD-medewerkers en denken nu met Vilans mee over aanpassing van het onderwijsprotocol voor kinderen met NAH. In het protocol is de rolbeschrijving van de jeugdarts helaas niet meegenomen.

En die aanpak werkt! Nog geen maand na het informeren van onze collega’s merken wij al dat we vragen krijgen over kinderen bij wie mogelijk sprake is van NAH. Het maakt ons als jeugdartsen alerter en zorgt dat we vlotter signaleren en zo snel mogelijk verwijzen.

Als jeugdarts bieden  we begeleiding in het gezin of op school, bij grote stappen in het onderwijs.
Bijvoorbeeld van groep 2 naar groep 3 of naar het voortgezet onderwijs en de aansluiting op de arbeidsmarkt. Onze focus ligt vooral op de ontwikkeling van het kind, gedragsproblemen, spraak-taalproblemen, groeistoornissen en schoolproblemen. We denken mee in wat het kind nog kan, waar het in uitblinkt en welke beperkingen het kind heeft. Samen zoeken we naar de beste aanpak.
Ons uitgangspunt is: “Altijd insteken op de dingen die het kind wel kan.” Wij hebben een korte lijn met scholen en kunnen laagdrempelig overleg hebben met medisch specialisten van het kind. Bijvoorbeeld als het ouders niet lukt om informatie van de specialist duidelijk over te brengen aan de school.

Regelmatig zitten wij om tafel met gezinnen, leerkrachten en andere hulpverleners om kind (en gezin) te ondersteunen bij een gezonde groei/ontwikkeling en een zo passend mogelijke schooltijd.
We doen dat vooral voor kinderen met een (lichamelijke of verstandelijke) beperking of gezinnen met minder draagkracht, waar soms wat extra tijd en aandacht nodig is. Allemaal taken die we kunnen benutten bij het begeleiden van een (gezin met een) kind met (verdenking op) NAH. Hoe kijk jij aan tegen de rol van de jeugdgezondheidszorg in de zorg aan kinderen en jongeren met NAH?

Deel deze content

Reageren:

Wil je een link invoegen in de tekst? Zet deze tussen [].
Voorbeeld: [www.voorbeeld.nl] of [http://www.voorbeeld.nl]
Velden met een (*) zijn verplicht.

kennispleingehandicaptensector.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Lees meer over cookies. melding sluiten