Hoe heilig is veilig?

Kom ook naar het Begeleiderscongres 'Hoe heilig is veilig?' over veiligheid op de werkvloer. Schrijf je in

Kom ook naar het Begeleiderscongres 'Hoe heilig is veilig?' over veiligheid op de werkvloer. Schrijf je in

Boek ‘ik hou nog steeds van appeltaart’ - NAH bij jeugd

Suzanne de Roos en Diana Moonen - de Zwaan schreven ‘ik hou nog steeds van appeltaart’, over de gevolgen van niet-aangeboren hersenletsel bij kinderen en jongeren. Een handboek voor ouders, hulpverleners en onderwijsprofessionals.

Diana en Suzanne schreven 'ik hou nog steeds van appeltaart' over NAH bij jeugd

Suzanne en Diana maken elke dag mee welke veranderingen NAH brengt in het leven van een kind of jongere, zijn gezin en het onderwijs. Suzanne is orthopedagoog en onderwijskundige en werkt als NAH-specialist en ambulant begeleider binnen het cluster-3 onderwijs in Den Haag. Vanuit haar eigen praktijk biedt zij daarnaast langdurige NAH begeleiding voor leerlingen op het PO en VO en thuis in het gezin.

Diana Moonen - de Zwaan, begeleidt als coach, Mindfullness- en Rots en Watertrainer ouders, kinderen en jongeren bij het vinden van balans tussen kracht en kwetsbaarheid. Haar dochter liep door een ziekte niet-aangeboren hersenletsel op.

Samenwerking boek NAH

Boek 'ik hou nog steeds van appeltaart' over niet-aangeboren hersenletsel bij jeugd

Dat Diana en Suzanne elkaar vonden in een samenwerking die leidde naar publicatie van dit boek is niet vreemd. Beiden zijn gedreven en gepassioneerd bezig met het verbeteren van de (langdurige) nazorg voor kinderen met NAH. Nazorg die in de praktijk vooral moet worden gerealiseerd door degenen die dicht om het kind heen staan: de ouders, het gezin, de school. Voor hen kan het proces van revalidatie, weer naar school gaan, de balans terugvinden in je gezin, het bewaken van je eigen energie, veel, moeilijk en beangstigend zijn.

‘Ik hou nog steeds van appeltaart’ gaat over dit proces en ondersteunt met vele praktische tips (verkregen vanuit ervaring in de praktijk met ‘wat wél werkt’) en ervaringsverhalen: van het eerste moment dat je van de arts hoort dat je kind of puber niet-aangeboren hersenletsel heeft, tot het moment dat je je realiseert dat dit is hoe jullie leven nu een nieuwe vorm heeft gevonden. En; hoe gaat het nu met jullie?

Proces op school

Het boek is ook bedoeld voor school, want ook de school doorloopt een proces: van de verwarring dat het kind niet meer goed presteert op een rekentaak waar het vroeger heel goed in was, tot de vreugde dat er, met hulp, een aangepaste leerlijn aan het kind aangeboden kan worden waardoor het toch in staat is met de klas mee te komen. Of de gerusstelling dat er na een periode van zorgvuldig onderzoek voor het kind een andere geschikte vorm van onderwijs is gevonden.

Ik hou nog steeds van appeltaart is (o.a.) te bestellen via Uitgeverij Pica.

Lees meer over NAH en jeugd

Deel deze content

Reageren:

Wil je een link invoegen in de tekst? Zet deze tussen [].
Voorbeeld: [www.voorbeeld.nl] of [http://www.voorbeeld.nl]
Velden met een (*) zijn verplicht.

Aantal reacties (1)

  • 19-05-2015
  • Laurenz van der Burg

Ik ben geen kind of heb kinderen met de diagnose NAH. Ten gevolge van een pittig fietsongeval heb ik wat problematiek op hersengebied opgelopen, die gekwalificeerd zijn als NAH.

In mijn tocht naar een mate van herstel ( onder behandeling in revalidatie centrum op verschillende disciplines) heb ik het boek aangeschaft en gelezen. Kostte mij veel tijd om dit voor elkaar te krijgen. Het heeft mij in mijn acceptatie en inzicht in de gevolgen enorm geholpen. In problematiek herkende ik mij als het kind. Omdat ik wat ouder ben en veel zelf wil of moet oplossen zat ik ook vaak op de stoel van de ouder. Juist het deel van de ouder heeft mij in acceptatie en verdediging naar de buitenwereld enorm geholpen. De onmacht waar ik tegen aanloop is duidelijk herkenbaar.

In mijn gevoel is er ook vooral geschreven om niet te veroordelen, maar juist aan te geven, dat het gedrag, de vermoeidheid, de begeleiding van de buitenwacht, het komen tot aanpassingen in het hele functioneren, vol zit van complexiteit waar niet een twee drie een panklare oplossing voor is. De zoektocht naar de juiste touwtjes om aan te trekken, zodat het functioneren verbetert, zijn moeilijk te vinden of elke keer weer anders. De erkenning en door buitenwacht de herkenning ( tevens ook erkenning) dat het bestaat, maakt dat er rekening gehouden wordt, eventueel aanpassingen gedaan worden, en het voor de gediagnosticeerde en de omgeving dragelijker wordt.

Het boek biedt dus niet alleen handvatten voor ouders , leerkrachten of begeleiders, maar ook voor de volwassenen met de diagnose NAH.

kennispleingehandicaptensector.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Lees meer over cookies. melding sluiten