Henriëtte Sandvoort: 'Ervaringsdeskundig trainer ben je niet zomaar'

 - Sinds een paar maanden maakt Henriëtte Sandvoort (LFB) samen met haar collega Ellis Jongerius (LFB) deel uit van de Programmacommissie van Gewoon Bijzonder. Wij vroegen Henriëtte naar haar ervaringen tot nu toe.

Henriette LFBHenriëtte werkt als ervaringsdeskundig trainer bij afdeling Scholing & Training van de LFB. Zij geeft trainingen, presentaties en werkt mee aan onderzoek. Professionals, vrijwilligers en studenten biedt zij handvatten voor omgang met mensen met een licht verstandelijke beperking. Dat doet zij bijvoorbeeld via rollenspellen. Of door te vertellen waarop je moet letten en wat je niet moet doen.

Verder geeft ze presentaties over participatie. En over het VN Verdrag voor de rechten van mensen met een beperking. Om op de hoogte te blijven woont zij bijeenkomsten bij over de Participatiewet en Inclusie. Daarvan maakt zij verslagen.

Ervaringsdeskundig trainer ben je niet zomaar!

Sinds zij bij de LFB werkt, heeft ze aan veel trainingen en workshops meegedaan. “Zo kom je erachter wat jouw kwaliteiten en competenties zijn en wat jouw expertise is. Waar voel je je prettig en gelukkig bij? Wat ligt je en wat minder? En waar voelt de groep zich prettig bij?”

Leren door te doen

“Bij de LFB breng je dingen in de praktijk, leert door te doen. Je krijgt de kans om dingen uit te proberen en te ervaren. Dan kom je er vanzelf achter of het wel of niet lukt. Iedereen wordt in zijn kracht gezet en je maakt gebruik van elkaars talenten. Op die manier werk je ook samen.”

Zo ontdekte Henriëtte dat haar kracht ligt bij presentaties geven en onderzoek. Bij het trainen van professionals, vrijwilligers en studenten. En ook bij het trainen van mensen met een visuele beperking. “Doordat ik me goed kan inleven, kan ik hen beter helpen.”

Je beperkingen leren kennen

Door alle praktijkervaring ontdekte Henriëtte dat het voor haar lastiger is om mensen met een licht verstandelijke beperking te trainen. Door haar visuele beperking vangt zij de non-verbale signalen en emoties niet goed op.  Een sociale netwerktraining geven wordt dan moeilijk. “In zo’n situatie word ik te afhankelijk van een coach, die mij  dan moet aanvullen. Maar ook als dingen je minder liggen, betekent dat nog niet dat je ze niet meer hoeft te doen. Je moet je er nog steeds voor inzetten.”

Een goede voorbereiding is het halve werk

Bij de voorbereiding van presentaties en trainingen krijgt Henriëtte hulp van ondersteunende coaches.
De coach geeft aan wat de bedoeling is. Daarna maakt Henriëtte de training zelf. Tenslotte kijkt de coach nog even mee of er iets moet veranderen. Tijdens trainingen is een coach aanwezig. Duo presentaties of trainingen zijn ook mogelijk. “Een goede voorbereiding is het halve werk. Door een goede voorbereiding kom je goed uit de verf tijdens een presentatie, training of onderzoek.”

De Programmacommissie ingerold

Henriëtte vertelt dat zij eigenlijk via haar werkzaamheden voor het NPG de Programmacommissie van Gewoon Bijzonder inrolde. “Voor het NPG woonde ik bijeenkomsten bij door het hele land. Ik ging in gesprek over de thema’s Gezondheid, Gedrag en Participatie. Ik dacht samen met onderzoekers na hoe we de thema’s goed konden neerzetten in het Programma. We organiseerden ontmoetingsbijeenkomsten, expertmeetings en interviewden ervaringsdeskundigen. Alles om erachter te komen wat onderzoekers en ervaringsdeskundigen tegenkomen. Én wat ze nodig hebben voor een goede samenwerking.

Even wennen

“De deelname van ervaringsdeskundigen in de Programmacommissie is nieuw. Dat is voor iedereen wennen. We krijgen de agenda en de stukken en hebben een stem. In het begin was het best een uitdaging om alle neuzen dezelfde kant op te krijgen. Toen merkten we ook nog wel wat weerstand. Niet iedereen zag meteen het nut van samenwerking met ervaringsdeskundigen. Ik heb toen aangegeven dat het belangrijk is dat wij ons zegje kunnen doen en dat er naar ons geluisterd wordt. Nu heb ik het idee dat wij meer ruimte krijgen om dingen te zeggen. “

Hollen of stilstaan

Henriëtte vindt het werk in de Programmacommissie vooral leuk. “Het is een ontdekkingstocht. Je moet veel lezen, schrijven, vergaderen en ook reizen. Soms gebeurt er van alles tegelijk. Dan kan het veel zijn.
Je moet dan snel schakelen en heel goed plannen. We hebben aangegeven dat we over bepaalde agendapunten misschien niet mee kunnen praten. De agendapunten waarover we wel willen meepraten, moeten wij goed voorbereiden.  Er goed over nadenken wat wij kunnen inbrengen.

Waarde voor de doelgroep beoordelen

Wij hebben ook meegedaan met de beoordeling van de vele projectaanvragen voor onderzoek.
We bekeken of ze voldeden aan participatie. En of de doelgroep er iets aan heeft. Van de 16 projecten die nu geselecteerd zijn, blijven er uiteindelijk 8 over.

Meerwaarde voor onderzoekers

“Het kan onderzoekers veel opleveren als zij samenwerken met ervaringsdeskundigen. Bijvoorbeeld goede aansluiting bij de praktijk. Praktijkervaring is een meerwaarde. Ik zit in het onderwerp, weet waar mensen tegenaan lopen.”  Zo ontdekte een student waarmee Henriëtte samenwerkte dat de vraagstelling in haar onderzoek veel simpeler moest. En Henriëtte kon haar goed adviseren over werkvormen die werkten.

Grote wens

“Als ervaringsdeskundige is het belangrijk dat je je verder kunt ontwikkelingen in de dingen waar je goed in bent. Ik wil mezelf graag verder ontwikkelen in onderzoek. Ik heb van die student veel geleerd over  hoe onderzoek in zijn werk gaat. Dat soort ervaringen opdoen, maakt me gedrevener. Mijn grote wens is om ergens als co-onderzoeker te kunnen werken.”

Henriëtte ’s tips:

  • “Bekijk als onderzoeker veel meer of ervaringsdeskundigen kunnen meedoen in je onderzoek. En vergeet niet te investeren in hun ondersteuning!
  • Let ook goed op het taalgebruik in onderzoek. Schrijf niet te ambtelijk, maar begrijpelijk. Niet te kinderlijk of volwassen, maar duidelijk en eenvoudig. Gebruik niet teveel dure en wetenschappelijk woorden of vakjargon. Leg uit wat je bedoelt.”
  • “Geef als begeleiders mensen met een verstandelijke beperking meer stem. Als begeleider bepaal je best veel voor mensen met een VB, vooral in de zorg. Betrek ze bij het ondersteuningsplan gesprek.” Henriëtte hoopt ook dat mensen met een VB  meer zelf betrokken worden bij onderzoek naar ondersteuningsplannen.
  • En mensen met een verstandelijk beperking adviseert ze: “ga op zoek naar je eigen talenten en kwaliteiten!”

> Bekijk in deze flyer hoe het Kennisplein Gehandicaptensector kan ondersteunen in onderzoeksprojecten. (pdf)

Ga naar landingspagina Gewoon Bijzonder

Deel deze content

Deze website gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren.

Meer weten...