Hoe heilig is veilig?

Kom ook naar het Begeleiderscongres 'Hoe heilig is veilig?' over veiligheid op de werkvloer. Schrijf je in

Kom ook naar het Begeleiderscongres 'Hoe heilig is veilig?' over veiligheid op de werkvloer. Schrijf je in

Doorbreek de Cirkel Samen

Omgaan met iemand met hersenletsel vergt een speciale aanpak en is zwaar. Vaak verliezen mantelzorgers eigen behoeften en grenzen uit het oog. Heliomare en Markant signaleerden ernstige overbelasting bij mantelzorgers waarvan hun naasten met hersenletsel geen begeleiding kregen (geen indicatie) of wilden: “met mij is niets aan de hand.” Hierdoor krijgt de mantelzorger ook geen ondersteuning.

Het aanbod bestaat uit vijf huisbezoeken gedurende 5-6 maanden, door een ambulant begeleider van Heliomare, een informatieavond over niet-aangeboren hersenletsel van Heliomare en, indien nodig, een verwijzing naar een Eigen Kracht Conferentie (Eigen Kracht Centrale (externe link)).
Soms komt de mantelzorger naar Heliomare als het thuis lastig praten is. Ook kinderen, naaste familie of betrokken buren kunnen bij een gesprek aanwezig zijn.

De ambulant begeleider brengt de situatie van de mantelzorger in kaart, bespreekt knelpunten en stelt een plan van aanpak op. Hij/zij gaat in op de gevolgen van NAH en hoe hiermee om te gaan. De mantelzorger ontvangt ook een brochure met uitleg. Terugkerende onderwerpen zijn draagkracht en draaglast: hoe doe je het en hoe houd je het vol? Eigen grenzen aangeven en  aanspreken op gedrag, het belang van tijd voor jezelf en wie of wat kan daarbij helpen.

Reacties cliënten

Reacties mantelzorgers:
“Ik ging maar door, totdat ik er bij neerviel, nu weet ik dat ik ook voor mezelf moet zorgen wil ik dit vol kunnen houden”

“Na jouw uitleg over het letsel van mijn vrouw begrijp ik pas waarom ze zo doet en dat ze het niet doet om mij dwars te zitten”

“Ik zag door de bomen het bos niet en wist niet hoe ik de juiste zorg in gang moest zetten, nu is in korte tijd geregeld dat mijn echtgenote naar dagopvang gaat en kan ik weer energie overhouden voor de kinderen en mijn werk”

Reacties van mensen met NAH

“Ik wilde er niet aan dat het aan mij lag maar ik realiseer me nu dat ik heel lastig ben geweest voor mijn man en kinderen. Dat is erg confronterend maar nu kan ik werken aan mezelf en proberen anders te reageren. Ik ga echt mijn best doen de situatie voor mijn man en kinderen makkelijker te maken. Ik heb zelfs besloten dat ik 2 middagen per week naar het buurthuis ga zodat zij ook even rust hebben, goed hè van mij?!”

“Eerst wilde ik niets van die vrouw weten want elke keer als ze was geweest was mijn echtgenote weer assertiever. Nu zie ik wel in dat het zo echt niet langer kon en dat het mijn redding is geweest. Als er niets was veranderd zou ik waarschijnlijk zijn opgenomen, daar moet ik echt niet aan denken”

Contactpersoon

Naam: Pamela Joor
Organisatie: Hersenletselcentrum Heliomare Amsterdam
Functie:Locatiemanager
Baarsstraat 15
1075 RT Amsterdam
E-mail: p.joor@heliomare.nl
Telefoon: 088- 920 88 00

Kenmerken

  • Type letsel:
    NAH breed
  • Good practice toegepast bij:
    Heliomare, Centrum voor NAH, in samenwerking met Markant, Expertisecentrum Mantelzorgondersteuning Amsterdam.
  • Betrokken professionals:
    ambulante begeleiders (HBO)  en een mantelzorgmakelaar

Meer weten over deze good practice?

Deel deze content

kennispleingehandicaptensector.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Lees meer over cookies. melding sluiten