BrainSTARS helpt kinderen met NAH weer succesvol te zijn in hun dagelijks leven

BrainSTARS is een educatief programma voor kinderen met niet-aangeboren hersenletsel (NAH) en hun omgeving. Vilans stelde 5 vragen aan Jeanne E. Dise-Lewis, Amerikaanse grondlegster van het programma.

Wat was voor u de aanleiding om BrainSTARS voor NAH te ontwikkelen?

Toen ik als begeleider werkte van gezinnen met een kind met niet-aangeboren hersenletsel merkte ik dat ik steeds weer dezelfde informatie gaf. Ik ontdekte dat er wel veel informatie is over hersenletsel voor medici, maar veel minder voor ouders en leraren. En de informatie die er was, ging vooral over de problemen die hersenletsel oplevert. Niet over oplossingen. Met de methode BrainSTARS wilde ik daar verandering in brengen.

Wat is het belangrijkste resultaat dat BrainSTARS in de V.S. heeft opgeleverd?

Dat kinderen met NAH waarvan de betrokkenen met BrainSTARS  zijn gaan werken, weer succesvol kunnen zijn in hun dagelijks leven; op school, in hun vrije tijd, thuis. Door de ouders, leerkrachten en andere betrokkenen te leren hoe ze om kunnen gaan met het kind, helpen we het kind. Daarvoor is verder geen speciale therapie nodig. Ouders hebben van nature al alles in huis om hun kind op te voeden. Alleen  kan  een kind met NAH niet leren van een straf, bijvoorbeeld wanneer het te laat thuis komt. Omdat het hiervan meestal niet van leert voor een volgende keer. Dat is een wezenlijk verschil. Ouders en leerkrachten kunnen beter zich richten op de oorzaak van het te laat komen en het kind daarbij helpen. Dat kunnen de betrokkenen snel leren; na drie sessies is meestal al een significante verbetering te zien.

Uit onze pilot met de Nederlandse versie van BrainSTARS kwam naar voren dat voor sommige ouders de tekst moeilijk is. Is dat ook uw ervaring in de V.S.?

Ja. Er zijn zelfs ouders die bij ons binnenkomen met het BrainSTARS-boek nog in het folie onder hun arm. De dikte van het boek schrikt hen af om het überhaupt te lezen. Ouders hebben een ‘gids’ nodig die hen op weg helpt. Je hoeft ook niet alles te lezen. Vaak werkt het goed om eerst te kijken in welke van beschreven problemen je je kind herkent. Die hebben we ondergebracht bij de blauwe tabs, zodat ze snel vindbaar zijn. Vervolgens bij de genoemde  interventies kijken welke oplossingen je zouden kunnen helpen. Later kun je dan eventueel de teksten met achtergrondinformatie lezen.

Heeft u een advies aan de begeleiders of professionals die met BrainSTARS gaan werken?

Ik zou ze willen meegeven om vooral enthousiasme en hoop te brengen in de gezinnen die ze begeleiden. Met de strekking: ‘Ik weet dat jullie ontmoedigd zijn. Met deze methode kun je je kind weer begrijpen en weet je weer hoe je hem of haar kunt opvoeden en begeleiden. Alle vaardigheden die je daarvoor nodig hebt, heb je al in huis! BrainSTARS helpt je alleen door een andere bril te kijken.’

Waarom koos u de naam BrainSTARS?

Ik vind goede namen belangrijk. En er zijn zoveel slechte! Zo ken ik een tandartspraktijk met de naam ‘Dentist Adventure’. Je wilt toch geen avontuur bij een tandarts?! Voor de methode wilde ik een positieve naam, die optimisme uitstraalde. Zo kreeg ik de ingeving BrainSTARS. ‘STARS’ is ook weer een acroniem: voor Strategies for Teams And Re-education for Students. Dat past dan ook weer mooi!

Lees meer over BrainSTARS

Deel deze content

kennispleingehandicaptensector.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Lees meer over cookies. melding sluiten