Hoe heilig is veilig?

Kom ook naar het Begeleiderscongres 'Hoe heilig is veilig?' over veiligheid op de werkvloer. Schrijf je in

Kom ook naar het Begeleiderscongres 'Hoe heilig is veilig?' over veiligheid op de werkvloer. Schrijf je in

Vragenlijst over kwaliteit gehandicaptenzorg verbeterd met hulp van cliënten

blije mannen rolstoel

 - Cliënten in de gehandicaptenzorg hebben meegeholpen vragenlijsten te verbeteren over de kwaliteit van de zorg. Het gaat om de vragenlijsten ‘Cliënten over Kwaliteit’ (CoK) van het landelijk steunpunt (mede)zeggenschap (LSR), ontwikkeld in samenwerking met het NIVEL.

3 vragenlijsten verbeterd

Cliënten hebben vragenlijsten voor wonen, dagbesteding en ambulante dienstverlening geëvalueerd die de kwaliteit van zorg en bestaan meten. Cliënten mochten feedback en input geven op de vragen.

‘De vragen worden nu beter begrepen zoals ze bedoeld zijn’, legt NIVEL-onderzoeker Paul van Kessel uit. Zo leverde de vraag ‘Kun je goed van de ene plaats naar de andere plaats komen’ verwarring op bij cliënten, omdat niet alle antwoordmogelijkheden gedekt werden.

Kwaliteitsverbetering gehandicaptenzorg

De resultaten van de CoK-vragenlijsten kunnen gebruikt worden voor kwaliteitsverbetering van de gehandicaptenzorg en om de wensen en behoeften van individuele cliënten in kaart te brengen.

Bron: NIVEL. Lees meer over het onderzoek.

Deel deze content

kennispleingehandicaptensector.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Lees meer over cookies. melding sluiten