Naar hoofdinhoud Naar footer

Terugblik: succesvolle Dag van het Ondersteuningsplan

Gepubliceerd op: 17-10-2018

Op dinsdag 16 oktober 2018 vond de Dag van het Ondersteuningsplan plaats. Begeleiders, stafmedewerkers, managers van verschillende zorgorganisaties en ervaringsdeskundigen ontmoetten elkaar tijdens de Dag van het Ondersteuningsplan. Ze spraken met elkaar over nieuwe ontwikkelingen en wisselden ervaringen uit over verschillende aspecten in het werken met ondersteuningsplannen. Het was een dag vol inspiratie en uitwisseling van ervaringen, praktische tools en methodieken.

“Het leven is (niet alleen maar) mooi”

De dag begon met een plenair programma waarin Julliane Meijers (bestuurslid bij Siza) een inspirerend verhaal vertelde “Het leven is (niet alleen maar) mooi”. Hier vind je de presentatie. Dr. Marjolein Herps deelde de belangrijkste bevinden uit haar onderzoek, waar zij onlangs een mooie internationale prijs mee won.

Vergelijkbare trajecten

Zuidwester is de afgelopen jaren druk bezig geweest om van een zorgplan naar ‘Mijn Plan’ te gaan, een plan dat bijdraagt in het leven van de cliënt en het werk van medewerkers. Marjoke de Langen en Nicole Arensman deelden hun reis én de toolkit boordevol hulpmiddelen om achter de wensen en verlangens van cliënten te komen. Belangrijke lessen: verandering kost tijd, ook ná afloop van de projectfase, het is belangrijk dat alle lagen in de organisatie meegaan, om draagvlak te vergroten én om bestand te zijn tegen ontwikkelingen die van buiten de zorgorganisatie op je af komen. Hieronder staan de praktische tools voor je op een rij:

  • Toolkit in pdf (Zuidwester)

Inspirerende workshops

In de middag pitchten zorgorganisaties Reinaerde, Middin, Kempenhaeghe en de LSR/LFB over de ontwikkelingen waar zij mee te maken hebben in het ondersteuningsplan. Daarna was er in de verdiepingssessies voldoende gelegenheid om met elkaar in gesprek te gaan en kennis en ervaringen te delen. Deelnemers vonden veel herkenning bij elkaar; organisaties lopen tegen vergelijkbare dilemma’s aan. Hoe ga je bijvoorbeeld om met wensen van de cliënt en risico’s die die wensen in de weg kunnen staan? Hoe geef je cliënten nu écht meer regie en betrokkenheid bij het eigen plan? Hoe organiseer je het dossier zo slim mogelijk? Hoe ga je om met transparantie enerzijds en de AVG anderzijds?

Helena Wiersma en Jacqueline Moelands gaven de workshop ‘cliëntvriendelijk ondersteuningsplan’. Deze workshop is ontwikkeld door de samenwerkende cliëntenorganisaties LFB, KansPlus, LSR en Ieder(in), in het kader van de kwaliteitsagenda gehandicaptenzorg. Deelnemers zagen voorbeelden van cliëntvriendelijke ondersteuningsplannen en gingen met elkaar aan het werk. Lees hier meer informatie over de verdiepingstafel cliëntvriendelijk ondersteuningsplan.

Presentaties

Bekijk hier een overzicht van presentaties:

  • Presentatie MEE
  • Presentatie Kempenhaeghe
  • Presentatie Siza
  • Presentatie Zuidwester
  • Pitch LSR 

Bekijk de cartoons

Aanwezigen kregen kaarten met cartoons mee naar huis waarop veel voorkomende situaties met het werken met ondersteuningsplannen zijn afgebeeld.  

  • Cartoon 1
  • Cartoon 2
  • Cartoon 3
  • Cartoon 4
  • Cartoon 5
  • Cartoon 6
  • Cartoon 7
  • Cartoon 8 
  • Cartoon 9 

Wensen en dromen

Tussen de workshops door was er genoeg gelegenheid om met elkaar te netwerken. Ervaringsdeskundige Mireille de Beer was tijdens de dag aanwezig als razende reporter. Ze liet de aanwezigen wolkjes invullen rondom de vraag: ‘Mijn wens/droom bij het ondersteuningsplan is…' Op deze vraag ontving ze inspirerende antwoorden:

'De cliënt kan zelf beslissen wat er in zijn of haar plan komt te staan'

 'Een duidelijk en eenvoudig door de cliënt zelf gemaakt plan'

'Zelf vind ik EIGEN REGIE belangrijk'

'Blijf steeds met de cliënt in gesprek en praat niet over ze maar met ze'

Vragen en dilemma's

De dag gaf invulling aan een behoefte van zorgorganisaties die allemaal op de een of andere manier bezig zijn om zo goed mogelijk te werken met ondersteuningsplannen en ECD’s. Zij hebben veelal vergelijkbare vragen en dilemma’s, en uitwisselen met anderen helpt dan om weer tot nieuwe inzichten te komen, en te voorkomen dat organisaties elk hun eigen wiel uitvinden. Volgend jaar weer…? 

Meer informatie

Downloads