Toon zoekbalkToon menu

Eigen regie

Technologie: ‘Als je niet weet dat het er is, ga je er ook niet om vragen’

Met het innovatieproject Doe’RToe brengt Esdégé-Reigersdaal de mogelijkheden van technologie onder de aandacht. Bij naasten, kinderen met een beperking en begeleiders. Daarbij maken de aandachtsfunctionarissen Innovatie gebruik van een vragenlijst. Een van de projectleiders, Wendy Langedijk, vertelt: ‘Hiermee krijg je toch meer informatie en behoeftes naar boven.’

Wendy vertelt: 'Met Doe’RToe willen we laten zien wat de pluspunten van technologie kunnen zijn. Zo delen we binnen de organisatie succesverhalen. Ook laten we voorbeelden van technologie zien die mensen kunnen inzetten. We willen met technologie beter aansluiten op behoeftes van kinderen met een beperking of niet-aangeboren hersenletsel (NAH). Het gaat hierbij dan om vragen over zelfredzaamheid, contact met anderen, meer gemak en meer “zelf kunnen".' 

 

https://youtu.be/QKUPa50neaE

 

‘We kijken naar de vraag achter de vraag’

'We hebben aandachtsfunctionarissen Innovatie aangewezen. Zij gaan in gesprek met hun eigen collega’s. Begeleiders weten immers of er wensen vanuit kinderen en ouders zijn', vertelt wendy. 'Bij vragen brengt de aandachtsfunctionaris kinderen en naasten in contact met Doe’RToe. Bij ons dus. We gaan dan met hen in gesprek. Dat contact blijven we onderhouden. Zo kunnen we controleren of we goed bezig zijn. Ook betrekken we mensen met andere functies. Bijvoorbeeld de orthopedagoog, logopedist of ergotherapeut. We zijn daardoor een handige schakel met andere professionals.'

‘Je wil graag dat je kind zoveel mogelijk zelf kan’

Moeder Kiki vertelt over hoe zij in contact kwam met Doe’RToe. 'Mijn zoon Thijs praat niet en kan geen gebarentaal. Hij is dol op muziek en filmpjes. Hij kan alleen door plaatjes aan te wijzen laten zien wat hij wil. Thijs heeft een slechte handmotoriek. Hierdoor kan hij de cd of dvd-speler niet zonder hulp gebruiken, maar als ouder wil je dat je kind zoveel mogelijk zelf kan.'

‘Meer mensen weten meer dan één’

Thijs met iPadKiki vroeg advies aan een ergotherapeut. 'Ik zocht een waterbestendig, stootvast en simpel cd- en dvd-apparaat. Helaas bestond die niet. De persoonlijke begeleider vroeg daarom Wendy van Doe’RToe erbij. Zij gaf aan dat een iPad hiervoor aan te passen is. Door alle klikbare afbeeldingen (icoontjes) die niet nodig zijn te verbergen en de inlogcode weg te laten, krijg je een duidelijk beginscherm. Dankzij YouTubeKids kan Thijs snel zien of hij een filmpje of muziekje wil bekijken of luisteren. Ook hebben we een goede beschermhoes voor de iPad. Met al deze aanpassingen, is de iPad een goed middel voor Thijs.'

‘We zijn nu allemaal blijer’

'Het mooie is dat Thijs nu heeft ervaren dat hij zelf iets kan. Hierdoor is hij zich meer gaan ontwikkelen', geeft Kiki aan. 'Hij staat meer open. Hij doet meer mee met ons als gezin. We hoeven hem nu niet iedere keer te helpen bij het aan- en uitzetten van een muziekje of een filmpje. Zo worden we ook ontlast. We zijn er allemaal blijer van geworden.'

‘Soms denk je ingewikkelder dan nodig’

Haar advies aan organisaties? 'Ouders zijn niet zo goed op de hoogte van wat er allemaal is. Daarom is het de kunst om als organisatie ouders zelf te informeren. Zo kun je vertellen over het aanbod. Zelf zou ik bijvoorbeeld nooit aan een iPad hebben gedacht. Soms denk je moeilijker dan nodig is. Dan ga je op zoek naar allemaal dure technologische middelen. Middelen die speciaal voor mensen met een beperking ontwikkeld zijn. Terwijl met wat aanpassingen een normaal ‘middel’ ook heel goed kan werken.'

Vragenlijst helpt om behoeftes beter in kaart te brengen

Wat werkt is om tijd te nemen voor onderzoek naar behoeftes. Alleen vragen “Wat wil jij?” is niet voldoende. 'Onze aandachtsfunctionarissen merken dat het best lastig is om alle belangrijke informatie te krijgen', zegt Wendy. 'In zo’n gesprek moet je de vraag duidelijk maken en verdiepen. Daarnaast ga je ook samen op zoek naar de mogelijkheden van technologie. Daarom willen we hen ondersteunen met een vragenlijst. Dat geeft medewerkers ideeën over wat ze kunnen vragen. De vragen zijn gebaseerd op het model ‘Dat vind ik ervan!’. Hierin komen onderwerpen naar voren als gevoelens delen of emoties accepteren. Kan het kind bijvoorbeeld duidelijk maken dat hij/zij lichamelijke ongemakken heeft? Zo kom je op mogelijke vragen die met technologie op te lossen zijn.'

Bekijk de praatplaat Frisse kijk op een kind  

 

Alle twinkels komen voort uit de lessen van 35 zorgorganisaties binnen het project Begeleiding à la carte, onderdeel van het programma Volwaardig leven.

Reageer op deze pagina

JOUW REACTIE
Wil je een link invoegen in de tekst? Zet de link tussen vierkante haken: [www.kennispleingehandicaptensector.nl]





Cookies op de website van Kennisplein Gehandicaptensector

Kennisplein Gehandicaptensector gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren.
Ik ga akkoord met het plaatsen van cookies (inclusief tracking cookies).
Niet akkoord en lees meer