Kennisplein Gehandicaptensector gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren.
Ik ga akkoord met het plaatsen van cookies (inclusief tracking cookies).
Niet akkoord en lees meer
Home Thema's Eigen regie Praktijkverhalen Praktijkverhaal: Celeste vindt medezeggenschap belangrijk

Eigen regie

Ethiek in de zorg

Uitgelicht

Voor op de werkvloer

Leren

Praktijkverhalen

Onderzoek

Nieuws

Praktijkverhaal: Celeste vindt medezeggenschap belangrijk

Celeste vindt inspraak en medezeggenschap belangrijk. Dat begon al vroeg. Op de VSO-school zat ze in de leerlingenraad en later, bij zorgorganisatie Pameijer, in de cliëntenraad. ‘Dus toen ik bij ASVZ kwam wonen wilde ik dat weer’, vertelt ze. ‘Maar dat kon niet want ASVZ had toen nog geen cliëntenraad. Ik was daar eerst heel boos over. Maar stapje voor stapje ben ik verder gekomen.’


Opgeleid tot ervaringsdeskundige

‘Gelukkig kon Celeste wel op andere manieren haar ervaring inzetten bij ASVZ’, vertelt Bertina Spelt, medewerker cliëntmedezeggenschap. Zij werkt veel met Celeste samen. ‘Celeste ging meehelpen bij de introductie voor nieuwe medewerkers. Het is belangrijk dat zij weten hoe cliënten de zorg ervaren.’

Inmiddels is Celeste officieel ervaringsdeskundige en heeft ze een aantal trainingen gevolgd. De rots-en-water-training bijvoorbeeld. ‘Mensen die rots zijn, zijn veel met zichzelf bezig’, legt Celeste uit. ‘Ze gaan hun eigen weg en bewegen niet mee. Mensen die water zijn, zijn meer bezig met de dingen om hen heen. Het gaat om de balans, je leert een beetje van allebei te zijn.’

Woningen observeren

Celeste heeft veel verschillende taken bij ASVZ. Vorig jaar heeft ze bijvoorbeeld woningobservaties gedaan. ‘Ik ging naar een woning voor mensen met een laag niveau die zelf weinig kunnen aangeven. Ik kijk dan hoe de woning eruitziet, hoe de bewoners eruitzien, hoe het ruikt en hoe de medewerkers met de bewoners omgaan. Dat vul ik in op observatielijsten.’ Heel nuttig, vindt Bertina. ‘Begeleiders willen graag weten hoe cliënten naar de woning kijken en hoe zij de zorg ervaren.’  

VN-verdrag in duidelijke taal

Celeste gaat ook mee naar de teams om het medezeggenschapsspel te doen. Ze voert gesprekken met de afdeling P&O om te vertellen hoe het is om te wonen op een groep. En ze zoekt dingen uit op de computer. ‘Ik ben nu bijvoorbeeld bezig met het VN-verdrag. Ik maak een PowerPoint voor cliënten, met duidelijke plaatjes en filmpjes. Bertina helpt mij als het nodig is.’

Medewerkers helpen hun werk beter te doen

Wat Celeste het leukste vindt aan dit werk? ‘Ik kan mensen wat leren over mezelf en andere cliënten en ik kan ASVZ helpen doordat de medewerkers beter hun werk gaan doen.’ Inmiddels heeft ASVZ wel een cliëntenraad. Ze zoeken nog mensen. ‘Jammer’, zegt Celeste, ‘maar ik heb het te druk. Ik durf dat nu ook te zeggen, dat heb ik wel geleerd de afgelopen jaren!’

JOUW REACTIE
Wil je een link invoegen in de tekst? Zet de link tussen vierkante haken: [www.kennispleingehandicaptensector.nl]





Op de hoogte blijven?

Abonneer je gratis op de tweewekelijkse nieuwsbrief van het Kennisplein Gehandicaptensector

Op de hoogte blijven?

Abonneer je gratis op de tweewekelijkse nieuwsbrief van het Kennisplein Gehandicaptensector