Naar hoofdinhoud Naar footer

Kennisproduct Ondersteuning serviceproces

Gepubliceerd op: 01-05-2022

Een woongroep in je organisatie wil een app voor sociaal contact gaan gebruiken. Niemand is nog bekend met de app, hoe organiseer je de ondersteuning en service in je organisatie? Bij wie kunnen de cliënten terecht als ze een gebruikersvraag hebben? En wat moeten begeleiders doen als de app niet lijkt te werken? Dit voorbeeld Serviceproces helpt je het proces van ondersteuning en service in kaart te brengen en rollen te benoemen.

Projectleiders kunnen dit voorbeeld Serviceproces gebruiken als je technologie wilt implementeren. Vaak leidt technologie tot een aangepast werkproces, waarmee zorgbegeleiders en cliënten dagelijks te maken hebben. De technologie zelf vraagt vaak ook voor de service-organisatie de nodige aanpassingen in het dagelijkse werk. 

Aan de slag met "Ondersteuning serviceproces"

Dit voorbeeld Serviceproces kun je zelf op maat maken voor je eigen project. Maak hierover afspraken met je leverancier en met de afdelingen die in je eigen organisatie ondersteunen bij het gebruik van de door jullie gekozen technologie. Dit kunnen collega's uit de zorg zijn, maar ook vanuit ICT of applicatiebeheer. In de beginfase is het belangrijk dat je vanuit de projectorganisatie goed volgt hoe het proces bevalt voor betrokken medewerkers en cliënten. Met elkaar bespreek je hoe je dit proces nóg beter kunt laten aansluiten op de praktijk.  

Samenvatting "Ondersteuning serviceproces"

  • Clientgroep: Cliënten in de gehandicaptenzorg 
  • Gebruikers: Innovatie-managers, projectleiders
  • Wanneer gebruiken? Het proces van technologie implementeren in kaart brengen 
  • Training nodig? Nee 
  • Product getest? Nee 
  • Validatie: Practice-based kennis, kennis op basis van praktijkervaringen
  • Waar te vinden? Besproken tijdens Congres #InZo2022, aanvullende informatie en eventuele downloads zijn onder deze tabel te vinden
  • Kosten: Gratis

Onderbouwing van het kennisproduct 

Innovatie-Route kennisproduct

Dit kennisproduct is onderdeel van de Innovatie-Route: een stappenplan voor het inrichten van het implementatieproces van zorgtechnologie in de gehandicaptenzorg. Bij elke stap vind je uitleg, hulp, algemene tips en praktische voorbeelden. De Innovatie-Route is ontwikkeld binnen de Innovatie-impuls van het programma Volwaardig leven van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS).

Meer informatie

Downloads

Deel deze pagina via:

Soort

Infographic

Soort kennis

Praktijkkennis

Taal

Nederlands

Programma's / projecten

Innovatie-Route