Kennisplein Gehandicaptensector gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren.
Ik ga akkoord met het plaatsen van cookies (inclusief tracking cookies).
Niet akkoord en lees meer

Licht verstandelijke beperking

Uitgelicht

Voor op de werkvloer

Leren

Praktijkverhalen

Digitaal

Cijfers en feiten

Onderzoek

Licht verstandelijke beperking

“Ik heb geleerd hoe ik een gesprek kan voeren waarbij ik echt benieuwd ben naar een ander."

De praktijk vertelt de mooiste verhalen. Jaël loopt stage in een RJJI (Rijks Justitiële Jeugdinrichting). Daar komt ze in aanraking met een 17-jarige jongen. We noemen hem Vince.

Vince heeft een overval gepleegd, woont al jaren in instellingen en loopt daar geregeld weg. Als Jaël een kennismakingsgesprek met Vince wil plannen vertellen collega’s haar dat het weinig zin heeft om met Vince te praten over zijn doelen. Hij kan zich niet langer dan een kwartiertje concentreren en zal toch vooral anderen kopiëren, zo verwachten de collega’s. Vince heeft immers een IQ van 65.

Woord & Beeldverhaal

LVB justitie beeldverhaal

Jaël hoort over het Woord en Beeldverhaal en denkt: “Laat ik het eens proberen”. Ze vraagt Vince: “Vind je het goed als we wat tekeningen maken terwijl ik kennis met je maak?“.Vince stemt in. Jaël en Vince gaan aan de slag: praten en tekenen. Jaël gebruikt de voorbeeldvragen uit de handreiking als inspiratie en raakt met Vince aan de praat. In vijf sessies van een uur stelt Jaël vragen, geeft Vince antwoorden en maakt hij vervolgens tekeningen bij wat hij vertelt.

Concentratie is geen issue: Vince werkt met volle aandacht en vindt het leuk. Kopiëren is niet aan de orde: Vince praat over wat voor hem belangrijk is en grijpt de kans die hij krijgt om open te vertellen over zijn dromen. Jaël en haar collega’s zijn verrast. Vince vertelt in zijn eigen woorden wat hij wil. Daarmee lukt het om concrete doelen en acties met hem op te stellen, zoals leren sparen en leren koken. Samen met haar collega’s gaat Jaël op zoek naar mogelijkheden om met de doelen die Vince kiest aan de slag te gaan.

Echt benieuwd naar de ander

Wat heeft Jaël er vooral van geleerd? “Ik heb geleerd hoe ik een gesprek kan voeren waarbij ik echt benieuwd ben naar een ander en die echt gaan over hun leven. Dat is best een verandering. Ik zie dat het me zoveel meer geeft. De tekeningen die hij gemaakt heeft zijn heel persoonlijk. Als iemand vertelt maak je al snel je eigen tekening in je hoofd. Nu Vince zelf tekent kan ik beter zien wat zíjn beelden zijn. Met de tekening op tafel kan Vince ernaar kijken en dat helpt hem. Woorden zijn vluchtig, ze zijn weg als ze uitgesproken zijn. Een tekening blijft liggen”.

Meer informatie over Woord en Beeldverhaal voor LVB

Zelf aan de slag? Lees alles over Woord en Beeldverhaal. 

Lees ook

JOUW REACTIE
Wil je een link invoegen in de tekst? Zet de link tussen vierkante haken: [www.kennispleingehandicaptensector.nl]