Kennisplein Gehandicaptensector gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren.
Ik ga akkoord met het plaatsen van cookies (inclusief tracking cookies).
Niet akkoord en lees meer

Licht verstandelijke beperking

Uitgelicht

Voor op de werkvloer

Leren

Praktijkverhalen

Digitaal

Cijfers en feiten

Onderzoek

Nieuws

Licht verstandelijke beperking

'Het is van jou, jij bent het, jij hebt het geleefd'

Je bent een jongere met een licht verstandelijke beperking en je hebt een delict gepleegd. Je komt in de forensische zorg terecht en krijgt jeugdreclassering. Op een dag stelt je jeugdzorgwerker voor: “Kom, we gaan jouw verhaal eens opschrijven en tekenen.”. Wat vind je hier dan van? En denk je dat het je zou kunnen helpen?

Verhaal van de jongere

Woord en beeld verhaalHet woord en beeldverhaal is een persoonlijk verhaal dat bestaat uit begrijpelijke tekst en beelden. Het kan gebruikt worden om moeilijke gebeurtenissen bespreekbaar te maken. In de woorden van de jongere en het betrokken netwerk wordt verteld wanneer het nog goed ging, wat er is gebeurd, wat de jongere wil in de toekomst en wie of wat er voor nodig is om de doelen van de jongere te bereiken.

Het verhaal wordt samen met de jongere en leden uit het netwerk gemaakt in een heen- en weerproces, waarbij over en weer overlegd wordt. Zo ontstaat er een gedeeld verhaal. Vervolgens wordt het woord en beeldverhaal gedeeld met betrokkenen: de familie, het sociale en professionele netwerk en andere belangrijke personen. Door het delen van dit uiterst heldere, eerlijke en concrete verhaal ontstaat openheid en een gezamenlijk vertrekpunt voor het maken van een succesplan voor de toekomst.

Woord & Beeldverhaal: Nick

Een van de jongeren is Nick. Nick is 18 jaar oud en heeft een PIJ-maatregel (jeugd TBS). Hij zit vast in een justitiële jeugdinrichting. Samen met zijn jeugdzorgwerker en zijn moeder heeft Nick een woord en beeldverhaal gemaakt over zijn leven. Er staat in wanneer het nog goed ging met Nick, wanneer het fout is gegaan en wat hij wil in de toekomst. In de afgelopen weken zijn Nick en zijn moeder geïnterviewd over het verhaal. Nick vertelt: “Eerst gingen we schrijven. De jeugdzorgwerker schreef, want ik kan niet goed schrijven. Ik ging vertellen wat er gebeurd was en de jeugdzorgwerker schreef alles op. Daarna hebben we getekend. Ik ging niet tekenen, want ik kan niet tekenen. Ik gaf aanwijzingen. Eerst vond ik het lastig, omdat het me herinnert aan vroeger. Toch vond ik het een goed idee, omdat het richt op de toekomst. Het geeft kansen voor de toekomst en dat vind ik leuk. Ik geef mijn verhaal een 9, want ik vind het mooi. Ik zou het andere jongeren aanraden om ook een woord en beeldverhaal te maken. Je kunt precies zeggen hoe je het wilt hebben. Het is van jou, jij bent het, jij hebt het geleefd.”

Ook Nicks moeder was positief over het verhaal: “Sommige jongeren kunnen niet goed iets met woorden uitleggen. Met het woord en beeldverhaal kon Nick zich goed uiten, omdat je tekeningen maakt en niet alleen maar praat. Ook ikzelf heb er iets aan gehad, want ik kon mijn verhaal kwijt. MIJN verhaal en Nicks verhaal. De beleving is heel anders. Dit is mijn verhaal, niet van iemand anders. Het is Mijn verhaal met de hoofdletter M.”

Voor meer informatie over Woord & Beeldverhaal kun je contact opnemen met Suze van Wijngaarden, svwijngaarden@wsg.nu.

Lees meer over Woord & Beeldverhaal

JOUW REACTIE
Wil je een link invoegen in de tekst? Zet de link tussen vierkante haken: [www.kennispleingehandicaptensector.nl]