Kennisplein Gehandicaptensector gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren.
Ik ga akkoord met het plaatsen van cookies (inclusief tracking cookies).
Niet akkoord en lees meer

Niet-aangeboren hersenletsel

Uitgelicht

Voor op de werkvloer

Voor de organisatie

Leren

Good practices

Praktijkverhalen

Apps en websites

Cijfers en feiten

Onderzoek

Niet-aangeboren hersenletsel

Methode Voorbijganger, zoeker en klant

Mensen met niet-aangeboren hersenletsel (NAH) ervaren zelf vaak geen problemen met hun aandoening, de omgeving wel. Om als hulpverlener met deze problematiek om te gaan, is de methodiek ‘Voorbijganger, zoeker en klant’ ontwikkeld.

De methodiek gaat in op drie typen cliënten: de voorbijganger zonder hulpvraag, de zoeker met een vage hulpvraag en de klant met een duidelijke hulpvraag.

Voor ieder type klant hanteert de hulpverlener 3 verschillende uitgangspunten:

  1. Uitgangspunt 1. Voorbijganger: aansluiten bij de belevingswereld van de persoon met hersenletsel.
    Als hulpverlener inventariseer je hoe het leven van de cliënt eruit ziet, zonder te oordelen.
  2. Uitgangspunt 2. Zoeker: ordenen wat er speelt rond de cliënt.
    De zoeker heeft behoefte aan verbanden leggen tussen het leven van nu en de rol die stoornissen door hersenletsel daarbij spelen.
  3. Uitgangspunt 3. Klant: met oplossingen komen.
    De klant staat open voor aanwijzingen om zijn gedrag te veranderen.

Meer weten?

Lees meer over Niet-aangeboren hersenletsel

JOUW REACTIE
Wil je een link invoegen in de tekst? Zet de link tussen vierkante haken: [www.kennispleingehandicaptensector.nl]