De deelnemers kwamen uit alle delen van het land, lopend of in een rolstoel, met en zonder verstandelijke beperking. En bijna iedereen was actief in een raad. Het onderwerp van het congres was ‘inspraak in kwaliteit’. Advies geven over kwaliteit is een belangrijke taak voor een cliëntenraad. Maar wat betekent kwaliteit eigenlijk precies? En hoe kan je er als raad over meepraten en meebeslissen?
Betekenis kwaliteit voor cliënten
Met scherp inzicht van Theatergroep Maranza, een toespraak van Martijn Verbeek van VWS en diverse workshops was het een hele leerzame dag. De les van de dag was dat je op verschillende manieren naar kwaliteit kunt kijken. Voor een instelling betekent kwaliteit vaak dat alles goed geregeld is en voldoet aan bepaalde eisen. Maar voor een cliënt gaat kwaliteit veel meer over gelukkig zijn, een goed leven hebben, je veilig voelen en een boterham met pindakaas mogen eten. Juist hierin is het werk van de cliëntenraad zo belangrijk: de dialoog aangaan, echt naar elkaar luisteren, ongevraagd advies geven en een lange adem hebben. Lees het volledige verslag van het congres: ‘Praten en leren over kwaliteit’
Bron: In voor zorg!
Meer informatie over kwaliteit in de zorg