Kennisplein Gehandicaptensector gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren.
Ik ga akkoord met het plaatsen van cookies (inclusief tracking cookies).
Niet akkoord en lees meer
Home Nieuws Nieuws 2017 augustus Cliënten ervaren diverse blokkades tijdens vakantie

Inclusie

Cliënten ervaren diverse blokkades tijdens vakantie // 21/08/2017

NPOradio1 schonk vorige week aandacht aan mensen met een mobiliteitsbeperking. Vele cliënten blijken op blokkades te stuiten tijdens hun vakantie. 

vakantie-rolstoel-vliegveld-accomodatie

Luister hier de radio uitzending terug.

NPOradio 1

De volgende vragen stonden centraal, namelijk:

  • Mag een rolstoel of rollator wel mee?
  • Hoe kom je van het vliegveld bij je accommodatie?
  • Welke problemen ervaar je met een rolstoel of rollator op vakantie?

Vakantieverhaal

Twee personen belde tijdens de uitzending hun verhaal door, waaronder Jetty Neomagus. Ze geeft aan dat ze op vakantie naar Barcalona, samen met een vriendin. Jetty gebruikt een rollator en die had ze afgegeven bij het vliegtuig (Vliegtuigmaatschappij Transavia). Eenmaal in Barcalona krijgt ze haar rollator terug, met een afgebroken linkerhandvat.

"Ik had de rollator ingeklapt en verzekerd met een tie-wrap. De tie-wrap was verdwenen."

Neomagus kan echter niet ver lopen zonder het hulpmiddel. Als vervanging kreeg ze een zware en aftandse rolstoel. Haar vriendin kon niet echt duwen. Ze gebruikte de rolstoel ook als rollator, maar dat was geen doen. Jetty gaf aan dat de rolstoel niet handig was en dat ze vooral niet met de bus wil. Door dit voorval heeft ze minder gezien van Barcalona dan vooraf gepland. Daarnaast stuit ze op problemen als het gaat om de vergoeding van dit voorval. De rollator kostte haar 330 euro, maar ze ontvangt 50 euro ter compensatie na het indienen van een klacht bij de vervoerder Transavia. Ze heeft daarom een nieuwe rollator gekocht.

Heb je recht op compensatie?

Bregje Krijnen van UdinkSchepel Advocaten geeft aan dat je recht hebt op compensatie als de rollator kapot, vermist of vertraagd is bij aankomst. Dan zul je een nieuwe moeten kopen en de airline zal die kosten tot 1200 euro moeten vergoeden, vult reisjournalist Daan Vermeer aan. Als Radar contact opneemt met Transavia voor een reactie geeft de vliegtuigmaatschappij aan niet te willen reageren in de uitzending. Wel vindt Transavia het "een vervelende situatie voor mevrouw Neomagus en haar vriendin" en zullen ze de kosten van haar rollator van 330 euro vergoeden als mevrouw het bonnetje opstuurt.

Lees ook:

 

JOUW REACTIE
Wil je een link invoegen in de tekst? Zet de link tussen vierkante haken: [www.kennispleingehandicaptensector.nl]





Op de hoogte blijven?

Abonneer je gratis op de tweewekelijkse nieuwsbrief van het Kennisplein Gehandicaptensector

Meer over Inclusie