Kennisplein Gehandicaptensector gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren.
Ik ga akkoord met het plaatsen van cookies (inclusief tracking cookies).
Niet akkoord en lees meer
Home Nieuws Nieuws 2017 oktober Motiveren en steunen van cliënt met verstandelijke beperking bij gezonder leven

Gezondheid

Motiveren en steunen van cliënt met verstandelijke beperking bij gezonder leven // 27/10/2017

 Mensen met een verstandelijke beperking hebben een slechtere gezondheid dan mensen zonder een verstandelijke beperking. Mathilde Mastebroek, onderzoeker bij de afdeling Eerstelijnsgeneeskunde van het Radboudumc en arts verstandelijk gehandicapten, onderzocht waar dit mee te maken heeft en hoe de communicatie tussen mensen met een verstandelijke beperking en de gezondheidszorg verloopt.

symposium-sterker-eigen-benen-proefschrift-verstandelijke-beperking

Haar proefschrift kun je hier downloaden. Er zijn ook producten waarmee je direct aan de slag kunt gaan in de praktijk.

Gezondheid van mensen met verstandelijke beperking

Voor mensen met een verstandelijke beperking is het vaak lastig om de eigen gezondheid in de gaten te houden. Wat is normaal en wat niet? Daarvoor is het belangrijk om signalen te herkennen en deze onder woorden te brengen. Als dit minder vanzelfsprekend is, kan hulp te laat komen.

Mathilde Mastenbroek onderzocht de kwaliteit van de medische zorg en de informatievoorziening tussen mensen met een verstandelijke beperking en huisarts, begeleiders en familie en bekeek wat werkt en wat beter kan.

Kennis en communicatie

Om informatie te delen zijn onderstaande voorwaarden van belang, namelijk:

  • Hoe goed kunnen de betrokken mensen met elkaar communiceren?
  • Wordt de informatie begrepen?
  • Is er voldoende specifieke kennis over mensen met een verstandelijke beperking bij huisartsen en begeleiders?
  • Kunnen begeleiders en/of familie de vertaalslag van de informatie begrijpelijk maken voor de cliënt?
  • Zijn de randvoorwaarden geregeld, zoals voldoende begeleiders die mee kunnen naar de huisarts en is bekend wat de vraag is aan de huisarts?

Resultaten onderzoek

Verschillende aandachtspunten kunnen informatie delen moeilijker maken. Belangrijk is dat je weet wat degene met een beperking nodig heeft voor zijn of haar gezondheid. Daarnaast is het van belang dat bekend is wie het besluit neemt om naar de huisarts te gaan. De communicatie tussen de huisarts en mensen met een beperking kan moeilijkheden opleveren. Door moeilijk taalgebruik, te snel praten of tijdsdruk durven mensen met een verstandelijke beperking niet de vragen te stellen die nodig zijn. Ook voor huisartsen is het moeilijk om goede informatie te krijgen. Daarbij kan het zo zijn dat de informatie die de huisarts meegeeft niet wordt opgevolgd.

'De huisartsen vragen in het onderzoek dan ook aan begeleiders om samen de verantwoordelijkheid te dragen voor het delen van de informatie.'

Oplossingen

De zorgverlening kan al verbeteren als:

  • Mensen met een beperking extra tijd krijgen bij de eigen, bekende huisarts.
  • Huisarts duidelijke vragen stelt
  • Huisarts weet wat de cliënt zelf kan
  • Huisarts weet wat hij of zij nodig heeft bij het praten
  • Vaste, bekende begeleiders ondersteuning bieden in de communicatie tussen huisarts, cliënt en familie
  • Begeleider stil blijft staan bij de eigen regie van de cliënt

Meer lezen:

Op de hoogte blijven?

Abonneer je gratis op de tweewekelijkse nieuwsbrief van het Kennisplein Gehandicaptensector

Meer over Gezondheid