Home Nieuws Nieuws 2017 augustus Registraties bieden ook houvast

Ontwikkelingen in de gehandicaptenzorg

Registraties bieden ook houvast // 28/08/2017

Het onderwerp registratielasten leeft. We willen meer tijd voor zorg en minder papierwerk. Hoe ga je daarmee om? En registreren we echt zo veel? In gesprek met Mark van IJzendoorn, coördinator kwaliteit, en Hettie Bierlee, medewerker kwaliteit, bij Triade, blijkt dat het niet altijd zo slecht gesteld is met de ervaren registratielast.

registratie-registratielasten-regelarm-postitief

‘In de wandelgangen hoor je wel eens ‘we moeten zoveel registreren’. Dit soort signalen moet je serieus nemen.’ vertelt Mark. ‘Ik wilde weten in hoeverre er bij ons registratielast ervaren wordt, en hoe we dat kunnen verminderen. Else Stapersma, adviseur kwaliteit bij Vilans, tipte mij op de handreiking met een overzicht wettelijke verplichte registraties voor begeleiders uit de gehandicaptenzorg en de ouderenzorg. Daar wilden wij ook mee aan de slag.’

Regelarm registreren

Hettie: ‘We zijn het project ‘Regelarm registreren’ gestart. We hebben geïnventariseerd bij collega’s wat zij registreren. Een aantal van die registraties wilden we afschaffen. Bijvoorbeeld de ‘checklist veiligheid op locatie’, die de koelkasttemperaturen bijhoudt. Maar collega’s gaven aan dat ze de checklist toch wel prettig vinden. Van dat vinkje zetten wordt men niet heel blij, maar de lijst werkt als een geheugensteun. Soms geeft een registratie overzicht en houvast.’ Daarnaast hebben locaties bepaalde registraties zelf in het leven geroepen, volgens Mark, zoals de OV-chipkaartlijst. ‘Daar hebben we kritische vragen over gesteld. Toch bleken de meeste registraties wel belangrijk om te behouden.’

Bewuste keuze

‘Voor de medewerkers is er niet zoveel veranderd omdat we maar weinig registraties van ‘de lijst’ konden halen. Dit komt waarschijnlijk doordat we een tijdje geleden ons hele kwaliteitssysteem onder de loep hebben genomen. We zijn zuinig met formulieren, registraties en procedures. Dat werpt zijn vruchten af. Desondanks hebben we wel bewustwording over registraties gecreëerd bij collega’s’, vertelt Hettie. ‘We maken nu een lijst met de verplichte registraties, daarbij komt ook het overzicht van Vilans goed van pas. Daar voegen we de registraties aan toe die locaties zelf belangrijk vinden om te behouden. Zo is het voor iedereen duidelijk waarom we registreren en welke registraties wettelijk verplicht zijn. Het moet een bewuste keuze zijn waarom we iets wel of niet doen.’

Genoeg tijd voor de cliënt

En hoe ervaart de cliënt de registratie(last)? Mark: ‘Uit het medewerkersonderzoek kwam naar voren dat collega’s soms ervaren dat ze niet voldoende tijd hebben voor de cliënt. De cliënt zelf gaf echter aan dat ze genoeg tijd krijgt van de zorg. Dit bleek uit het cliëntonderzoek. Mijn advies luidt: kijk en luister naar de vraag van de cliënt en sluit daar op aan.’

Maak van onnodig registreren geen gewoonte

‘Registraties worden vaak een gewoonte.’ vertelt Mark. ‘Een mooi voorbeeld hiervan is de ontlastingslijst.  Wanneer een arts een behandeling start, vraagt hij of de locatie kan bijhouden hoe vaak de cliënt naar het toilet gaat. Dat is voor de arts belangrijke informatie, maar soms blijf je de lijst jarenlang bijhouden terwijl het probleem al is opgelost. Daarom is het belangrijk om regelmatig na te gaan of een registratie nog steeds zinvol is. Maak van onnodig registreren geen gewoonte!’

Tips van Mark en Hettie om te werken aan minder registratielasten:

  • In het kwaliteitskader Ghz moet elk zorgteam jaarlijks reflecteren op hun werk. Gebruik dat moment om te kijken wat je als team registreert, en in hoeverre dat nodig is.
  • Zorg dat jij en je collega’s weten waarom je iets registreert. Dan voelt een registratie veel minder als ‘last’.
  • Er wordt vaak gezegd: ‘Het moet van de inspectie maar de IGZ geeft je geen blauwdrukken. Bepaalde zaken moet je op orde hebben, dat is wat anders dan een lijst bijhouden.
    Note: De inspectie houdt toezicht op de naleving van wetten: die zijn vastgesteld door de regering en het parlement. Niet door de inspectie. De inspectie houdt toezicht op de naleving van veldnormen: die zijn door partijen in het veld opgesteld. En dus niet door de inspectie.
  • Het is goed dat er veel aandacht is voor registratielasten maar het is misschien ook een beleving. Je “hoort het druk te hebben”. Als je vervolgens in de media hoort dat registraties een probleem zijn dan ga je daar wellicht makkelijker in mee. Kijk als team daarom kritisch naar de registraties die je doet, en hoe je er zelf mee kunt werken.

Zelf aan de slag

Wil je net als Triade onnodige registraties in kaart brengen en snel terugdringen? Vilans helpt je daarbij. Bekijk de publicatie werk aan kwaliteit van zorg. Of bekijk de toolkit Minder papier, meer tijd voor zorg.

Meer weten

JOUW REACTIE
Wil je een link invoegen in de tekst? Zet de link tussen vierkante haken: [www.kennispleingehandicaptensector.nl]





Op de hoogte blijven?

Abonneer je gratis op de tweewekelijkse nieuwsbrief van het Kennisplein Gehandicaptensector

Op de hoogte blijven?

Abonneer je gratis op de tweewekelijkse nieuwsbrief van het Kennisplein Gehandicaptensector

Meer over Ontwikkelingen in de gehandicaptenzorg
Kennisplein Gehandicaptensector gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren.
Ik ga akkoord met het plaatsen van cookies (inclusief tracking cookies).
Niet akkoord en lees meer