Toon zoekbalkToon menu

Begeleiding à la carte

Vier vernieuwende projecten in persoonsgerichte zorg: Twinkel je mee? 11/08/2021

Twinkels zijn goede ideeën en inspiratie waar cliënten een fijner leven door krijgen. De organisaties hebben voor de uitvoering net dat bijzondere stapje extra moeten zetten. Dat levert waardevolle kennis op. Die delen we niet alleen graag met jou, maar met de hele gehandicaptensector. #Twinkel je ook mee?


Goed aansluiten bij behoeftes van cliënten. Dat is vernieuwende persoonsgerichte zorg. Het klinkt heel simpel, maar je krijgt dat niet zomaar voor elkaar. Het vraagt om anders kijken en denken dan dat je gewend bent. En soms om een flinke dosis doorzettingsvermogen. Toch lukt het steeds meer organisaties. Door de ideeën te delen, zorgen we samen voor meer blije cliënten en medewerkers in de gehandicaptenzorg.

Doe je ook mee?

Dit is wat jij kunt doen:
  1. Kijk of er een Twinkel is die je aanspreekt. Wijs jouw collega erop. Is dit ook iets voor jullie? Ga dan vooral aan de slag met het stappenplan of de tips.
  2. Blijf op de hoogte van nieuwe ideeën. Volg de hashtag #Twinkels op social media.
  3. Deel de Twinkels op social media. Gebruik daarvoor de hashtags #Twinkels, #persoonsgerichtezorg en #gehandicaptensector.  

 

Twinkel #15: Zoveel mogelijk de dromen, wensen en behoeften van bewoners mogelijk maken. En dit is niet het toevallige werk van één enkele begeleider. Nee, iedereen bij Dichterbij werkt vanuit die houding.  

cliënt van dichterbijJe echt inleven in de cliënt. Die houding noemen ze ‘Als je het mij vraagt’ bij Dichterbij. Daar krijg je mooie, vernieuwende ideeën van. Zo kunnen bewoners nu zelf kiezen wat ze eten, waar en met wie. Bewoner Rens at eerder nooit mee met de maaltijden. Toen heeft de begeleiding aan zijn moeder gevraagd wat hij het liefste eet. Sindsdien maakt de kok het eten voor hem klaar zoals zijn moeder altijd deed. Hij houdt namelijk niet van grove stukken. Het liefst eet hij een oranje maaltijd (worteltjes) of een witte (bloemkool/aardappels). Organisator Linda Joosten: ‘Rens begint nu te lachen, zodra hij zijn bord met oranje eten ziet.’  


Hoe doet Dichterbij dat?  

Dichterbij kijkt net even wat dieper naar behoeftes. Dit door in gesprek te gaan met cliënten, medewerkers en naasten. Daarbij maken ze gebruik van de methode ‘Waarderend onderzoeken’. Hierbij vraag je aan mensen wat goed heeft gewerkt in het verleden. Daar maak je positieve doelen van. Mensen raken daardoor gemotiveerd en krijgen er energie van. Naast eten wat je wilt, zijn er zo ook veel andere ideeën ontstaan. Denk aan talentenclubjes, een welkomstfeestje voor nieuwe bewoners en een dromenapp. 



Bekijk deze Twinkel in het Twinkelmagazine

 

Twinkel #18: Samen leren met cliënten en naasten. Op een manier die goed past bij medewerkers en waar ze ook nog eens blij van worden. Ons Tweede Thuis kreeg dat voor elkaar door niet voor anderen te denken hoe ze willen leren. Maar daar vooral open met elkaar hierover in gesprek te gaan. 

Cliënt en begeleider van Ons Tweede ThuisBij Ons Tweede Thuis organiseerden ze leerlandschapsessies. Dit om in gesprek te gaan hoe iedereen wil leren. Dat leverde mooie ideeën op. Bijvoorbeeld het boekje ‘Vitamine D'. Het Vitamine-D-boekje staat vol vragen en opdrachten. Het is van iedereen in het team, ook van cliënten en naasten. Iedereen mag erin schrijven, tekenen en ermee aan de slag gaan.

Arts Verstandelijk Gehandicapten Elize Middelhoven ziet nu al dat Vitamine D aanzet tot gesprekken. ‘Hoe meer we met elkaar praten, hoe beter we de samenwerking met cliënten en naasten kunnen vormgeven. Gericht de tijd nemen om dingen te vragen en te horen hoe het is. Dat werkt heel verrijkend voor je werk.’ 
Elke mededwerker leert weer anders

Ook heeft Ons Tweede Thuis een strippenkaart gemaakt. Met ideeën als een ‘kijkje in de keuken bij een ander team', of ‘ontmoeting met een cliënt en verwant'. Medewerkers kunnen een test doen om te zien hoe zij het liefst leren. Door eerst erover te lezen, door het zelf te gaan doen, of eerst samen met een ander. Iedereen leert immers weer anders. Alle middelen heeft Ons Tweede Thuis bij elkaar gebracht in de leerbox ‘Goed Werk'. 



Bekijk deze Twinkel in het Twinkelmagazine

 

Twinkel #19: In gesprek gaan over technologie met cliënten, naasten en begeleiders. Om zo te komen tot oplossingen op maat. Dat doen de medewerkers van het project Doe'RToe van Esdégé-Reigersdaal. Het bijzondere is dat ze daarbij heel goed kijken naar mogelijke vragen en behoeftes van cliënten en naasten.  

Thijs met zijn moeder gebruiken een IpadMoeder Kiki: ‘Mijn zoon Thijs is dol op muziek en filmpjes. Hij praat niet, kan geen gebarentaal en heeft een slechte handmotoriek. Hierdoor kan hij de cd- of dvd-speler niet zonder hulp gebruiken. Hij kan alleen door plaatjes aan te wijzen laten zien wat hij wil. Terwijl je als ouder wil dat je kind zoveel mogelijk zelf kan.’ Voor een goede oplossing, vroeg de persoonlijk begeleider Wendy Langedijk van Doe’RToe erbij.  
‘Thijs doet nu meer mee met ons als gezin’ 

Kiki: ‘Wendy gaf aan dat een bestaand middel als een iPad hiervoor ook heel goed aan te passen is. Door alle onnodige klikbare afbeeldingen (icoontjes) te verbergen en de inlogcode weg te laten, krijg je een overzichtelijk beginscherm. Dankzij YouTubeKids kan Thijs snel zien of hij een filmpje of muziekje wil bekijken of luisteren. Het mooie is dat Thijs nu heeft ervaren dat hij zelf iets kan. Hierdoor is hij zich meer gaan ontwikkelen. Hij staat meer open en doet meer mee met ons als gezin.’ 


Methode Dit Vind Ik Ervan!

Wendy: ‘We moeten de vraag zien te verhelderen en verdiepen. Daarvoor gebruiken we een Praatplaat die is gebaseerd op de methode Dit Vind Ik Ervan! Op de plaat komen onderwerpen naar voren als gevoelens delen of emoties erkennen. Dat geeft de medewerkers ideeën over wat ze kunnen vragen. Kan het kind bijvoorbeeld duidelijk maken dat hij of zij lichamelijke ongemakken heeft? Of moeite heeft keuzes duidelijk te maken? Zo kom je op ook op vragen die mogelijk met technologie op te lossen zijn. Vervolgens ga je samen op zoek naar een passend hulpmiddel.’



Bekijk deze Twinkel in het Twinkelmagazine

 

Twinkel #11: Een passende dagbesteding voor mensen met EMB? Daarvoor keek De Berkelhof verder dan het normale takenpakket van begeleiders.  

Cliënt en begeleider van De Berkelhof in de zintuigentuinZorg en therapie die door één paar bekwame handen geboden wordt. Zodat mensen met ernstige meervoudige beperkingen (EMB) te maken hebben met zo min mogelijk verschillende zorgverleners. En zij een fijne dagbesteding hebben. Juist omdat zij daardoor alleen begeleiders hebben die hen goed kennen en begrijpen. Dat wil De Berkelhof bereiken met hun project ‘Eén paar handen.’  
Begeleiders die zorghandelingen zelf kunnen uitvoeren 

Bestuurder Susanne Krisse: ‘Moet iemand vanaf de dagbesteding naar de fysiotherapeut? Dan betekent dat zo een uur onderbreking. Dat is heel belastend voor mensen met EMB. Daarom kiezen wij ervoor om medewerkers speciaal op te leiden. Zo kunnen zij die zorghandelingen zelf uitvoeren.’   



Bekijk deze Twinkel in het Twinkelmagazine

 

Alle twinkels komen voort uit de lessen van 35 zorgorganisaties binnen het project Begeleiding à la carte, onderdeel van het programma Volwaardig leven.

Reageer op deze pagina

JOUW REACTIE
Wil je een link invoegen in de tekst? Zet de link tussen vierkante haken: [www.kennispleingehandicaptensector.nl]





Cookies op de website van Kennisplein Gehandicaptensector

Kennisplein Gehandicaptensector gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren.
Ik ga akkoord met het plaatsen van cookies (inclusief tracking cookies).
Niet akkoord en lees meer