Kennisplein Gehandicaptensector gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren.
Ik ga akkoord met het plaatsen van cookies (inclusief tracking cookies).
Niet akkoord en lees meer

Ontwikkelingen in de gehandicaptenzorg

Leren met technologie: van werkplek naar leerplek

Zorgorganisaties gebruiken tegenwoordig al vaak technologie om leren en ontwikkelen op de werkplek (werkplekleren) te ondersteunen. Met name e-learnings, intra- en internet zijn daarbij populair. Nieuwere technologieën zoals virtual reality worden nog weinig gebruikt. De organisaties zijn positief over de invloed van technologie op het leren op de werkplek en er is behoefte aan zorgorganisaties die ‘leren door technologie’ stimuleren. Dit blijkt uit onderzoek van Vilans.

Leren op de werkplek

In onze samenleving zijn kennis en technologie steeds belangrijker, maar kennis veroudert ook snel. Wat je als zorgprofessionals meekreeg tijdens je opleiding is niet altijd wat je nu en in de toekomst nodig hebt. Dat heeft gevolgen voor werken en leren in de zorg. Je leert steeds vaker op de werkplek zelf en de mogelijkheden van technologie hebben deze ontwikkeling flink versneld. Bij werkplekleren staat het met elkaar in gesprek gaan over concrete situaties centraal, om te reflecteren en feedback te geven. Dit kan ook online.

grafiek over 61%25 zet technologie vaak tot heel vaak in om te lerenHoe helpt technologie bij leren op de werkplek?

Naast dat we met technologie onze huidige manieren van leren kunnen versterken, zorgt het ook voor nieuwe manieren van leren. Technologie kan communiceren, samenwerken en werplekleren ondersteunen, waardoor werken voor een deel leren wordt. Zo kan iedere werkplek een leerplek worden. Technologie kan ervoor zorgen dat informatie op het juiste moment - als je het nodig hebt - beschikbaar is. Zo wordt het mogelijk om te leren wat, waar en wanneer we dat willen.

Wat is leertechnologie?

Met behulp van technologie kun je bijvoorbeeld kennis opzoeken op je mobiel, je online netwerk gebruiken om feedback te krijgen op je werk of door middel van Virtual Reality vaardigheden oefenen. Je kunt er gemakkelijk kennis mee opdoen en deze delen. Sommige technologieën zijn speciaal ontwikkeld voor leren, zoals de elektronische leeromgeving en e-learning. Andere zijn dat niet, maar worden hier wel voor gebruikt: zoals apps en social media.

Ook big data, chatbots en Augmented Reality kunnen gebruikt worden. Al deze technologische ontwikkelingen kunnen het leren nog verder personaliseren.

Wat voor leertechnologie gebruiken zorgorganisaties?

Grafiek over wat voor technologie gebruikt wordtDat technologie veel mogelijkheden biedt op het gebied van leren is duidelijk, maar wat gebruiken zorgorganisaties nu al? Wat zijn hun ervaringen en welke behoeftes hebben zij? Uit de enquête bleek dat er al veel technologieën worden gebruikt om het leren te ondersteunen. Medewerkers vinden het leuk om te leren met technologie en dat ze daarmee snel toegang krijgen tot informatie, op het moment dat zij het nodig hebben. 

Organisaties gebruiken vooral e-learning en intra- en internet. Nieuwere technologieën zoals augmented- en virtual reality worden nog niet veel toegepast. Ook de dagelijks toegankelijke technologieën, zoals apps, games en social media worden (nog) niet veel gebruikt bij het leren.

Waar hebben medewerkers behoefte aan?

Medewerkers geven aan dat ze meer met technologie willen doen. Dat dit nu nog weinig gebeurt heeft vaak te maken met gebrek aan geld, tijd en de technische voorwaarden. Ook vreest een deel dat er door de inzet van technologie minder persoonlijk contact zal zijn. 60% van de respondenten geeft aan dat er behoefte is aan zorgorganisaties die ‘leren door technologie in de zorg’ stimuleren. Daarbij heeft bijna de helft van de respondenten behoefte aan een ‘leerlab’ om technologieën uit te proberen en aan een overzicht met ervaringen, ontwikkelingen en toepassingen.

Grafiek over hoe zorgmedewerkers leertechnologie waarderen. 85%25 ervaart meerwaarde.

Hoe nu verder?

Vilans verwacht dat werkplekleren nog beter en effectiever kan worden door de inzet van technologie als medewerkers weten welke middelen beschikbaar zijn en hoe ze deze kunnen toepassen. De al beschikbare technologie kan meer gebruikt worden, zoals de mobiele telefoon. Maar ook met chatbots en robots kun je op andere manieren informatie en vaardigheden op je nemen. Vilans deelt de komende tijd meer kennis over wat de mogelijkheden zijn en hoe technologie het leren op de werkplek kan ondersteunen. Hou hiervoor deze pagina over leren op de werkplek in de gaten. Wil je hieraan bijdragen of heb je vragen? Mail dan naar Tessa Dadema, adviseur leren en ontwikkelen: t.dadema@vilans.nl

JOUW REACTIE
Wil je een link invoegen in de tekst? Zet de link tussen vierkante haken: [www.kennispleingehandicaptensector.nl]





Tessa Dadema

mail | meer info

t.dadema@vilans.nl

Lees meer

Op de hoogte blijven?

Abonneer je gratis op de tweewekelijkse nieuwsbrief van het Kennisplein Gehandicaptensector

Op de hoogte blijven?

Abonneer je gratis op de tweewekelijkse nieuwsbrief van het Kennisplein Gehandicaptensector