Toon zoekbalkToon menu

De geleerde lessen van twee jaar Begeleiding à la carte

“Persoonsgerichte zorg is telkens vernieuwen in het klein. Steeds weer kijken wat wel en niet werkt voor de cliënt. Dat is één van de belangrijkste lessen van Begeleiding à la carte.” Aan het woord is Petra van Alphen, projectleider van Begeleiding à la carte vanuit Vilans. Het project werd eind vorig jaar afgerond en het rapport is naar de Tweede Kamer gestuurd. Wat zijn de geleerde lessen? Petra vertelt.

begeleding
Twee jaar lang werkten veertig zorgorganisaties aan vernieuwing van de persoonsgerichte zorg. Samen met cliënten en naasten en onder begeleiding van een coach van het programma. Petra van Alphen was van begin af aan projectleider. “Vilans heeft zorgorganisaties geholpen bij de uitvoering van de vernieuwingen. Verder hebben we ze aangemoedigd om hun ervaringen en kennis te delen. Dat deden we via het Kennisplein en het Twinkelmagazine. Daar staan verhalen, filmpjes en kennisproducten. Zo kan iedereen in sector aan de slag met vernieuwende ideeën voor persoonsgerichte zorg.”

Van elkaar leren

Begeleiding à la carte is onderdeel is van het programma Volwaardig leven van het ministerie van VWS. Doel van het project was om de beweging naar persoonsgerichte zorg te versterken. “En dat is gelukt. Door Begeleiding à la carte hebben zorgorganisaties duidelijke stappen kunnen maken. En we hebben veel geleerd. De belangrijkste les is wel: vernieuwing vraagt veel afstemming, in de eerste plaats met cliënten en naasten. Samen onderweg zijn is belangrijker dan meteen een oplossing willen vinden. Het gaat over het goede gesprek, waarin je kijkt naar wat de ander nodig heeft. Je kunt pas persoonsgerichte zorg geven, als je weet wat de persoon wil.”
 

“Je kunt pas persoonsgerichte zorg geven, als je weet wat de persoon wil.”

Een ander doel van Begeleiding à la carte was dat ook andere zorgprofessionals geïnspireerd zouden worden. En dat ze handvatten zouden krijgen om zelf ook meer persoonsgerichte zorg te bieden. Ook dat is gelukt, dankzij de verhalen en kennisproducten. “Begeleiding à la carte heeft heel veel inspiratie en inzichten gebracht. En trots. Dat mag ook wel eens. De sector is heel bescheiden. Terwijl er zoveel mensen werken met creativiteit, lef en hart voor mensen met een beperking. Dat mogen ze best eens laten zien.”

Enthousiaste cliënten en naasten

En wat vinden cliënten en naasten zelf van de vernieuwingen? “Dat is bij ieder project van Begeleiding à la carte gevraagd”, aldus Petra. “Ze hebben heel positief gereageerd. Cliënten vonden dat ze beter gehoord werden. Dat heeft de eigen regie en het zelfvertrouwen versterkt. Ook naasten vonden dat de professional nog beter was gaan kijken naar wat de cliënt wil en nodig heeft. En daar gaat het tenslotte om. Te zien hoe enthousiast cliënten en naasten zijn, geeft heel veel voldoening. Daardoor word ik zelf ook steeds weer enthousiast. Dat geeft mij die beroemde twinkel.”
 

“Te zien hoe enthousiast cliënten en naasten zijn, geeft heel veel voldoening.”

Intussen is vernieuwing nooit af. “Vernieuwing is een beweging. Ook na Begeleiding à la carte gaat de versterking van de persoonsgerichte zorg door. We hopen dat organisaties ruimte en tijd blijven nemen voor vernieuwing. Ook omdat er personeelstekort is. Persoonsgerichte zorg maakt werken in de gehandicaptensector nog leuker. Je kunt telkens weer onderzoeken wat iemand wil en samen experimenteren. Je doet het voor en met de ander. Dat maakt het werk zo aantrekkelijk.”
 
Wil je alle opbrengsten en geleerde lessen van Begeleiding à la carte lezen?

Bekijk hier de eindrapportage

Benieuwd naar de verhalen over de vernieuwingen? Lees dan het Twinkelmagazine.

Reageer op deze pagina

Wil je reageren op het Kennisplein Gehandicaptensector? Lees dan eerst de spelregels door.