Toon zoekbalkToon menu

Technologie en apps

Beeldzorg vermindert stress

Nicolien Gooijer, coördinator bij zorgaanbieder De Waerden, is sinds de coronacrisis druk met het regelen van extra aansluitingen op beeldzorg. Cliënten, familie/verwanten en vrijwilligers kunnen elkaar op die manier spreken, zónder het gevaar van corona. ‘Gelukkig hebben wij ons beeldzorgsysteem de afgelopen jaren goed ontwikkeld, zodat opschaling heel makkelijk gaat.'

Beeldbellen vermindert stress
Stressniveau verlagen

Nicolien: ‘Voor cliënten helpt beeldzorg hun stressniveau te verlagen. Verminderen van stress is een van de eerste en belangrijkste dingen om vervolgens de cliënt weer te kunnen laten nadenken of meedoen in de samenleving. Dat kan al bij een lichte vorm van onrust, van het gevoel, van o jee, ik mis de grip. Ik merk dat we daar vooral invloed op hebben.’ In 2017 maakte Nicolien een boekje: BEELDZORG Waarom bellen mensen in?, om te laten zien hoe divers de vragen zijn die binnenkomen.  

Fatma Babaoglu, ambulant medewerker: ‘Een deel van mijn cliënten maakt zelden gebruik van beeldzorg, maar ik heb ook een aantal cliënten die dagelijks bellen met de beeldzorgcentrale.

Niet van levensbelang, wel belangrijk

En die zeggen dan niet zozeer dat ze het nodig hebben, maar je ziet wel dat ze het nodig hebben om bijvoorbeeld na het werk even te kunnen praten met iemand hoe hun werk is geweest. Of 's ochtends voordat ze naar hun werk gaan om te vertellen hoe ze geslapen hebben. Dan denk je dat is niet van levensbelang, maar dat is bij die cliënten wel belangrijk.’

Extra ogen en oren

Beeldzorgcentrale De WaerdenVoor begeleiders zijn de medewerkers van de beeldzorgcentrale (beeldzorgcentralisten) een paar extra ogen en oren. Een persoonlijk begeleider ziet in de rapportage wanneer een cliënt heeft ingebeld en waarvoor. Dat geeft soms aanvullende inzichten waardoor zij de cliënt weer beter kunnen ondersteunen.

Fatma: ‘Beeldzorg is een mooie aanvulling op de ondersteuning, maar nooit een vervanging. Wat fijn is, is dat je beeldzorg ook in kan zetten als een cliënt jou belt en je bent in gesprek, dat je kunt zeggen: ik ben nu even in gesprek, als je je vraag niet uit kunt stellen, dan kun je altijd even de beeldzorg bellen.’

Lees het volledige artikel op Vilans.nl



 

Reageer op deze pagina

JOUW REACTIE
Wil je een link invoegen in de tekst? Zet de link tussen vierkante haken: [www.kennispleingehandicaptensector.nl]





Cookies op de website van Kennisplein Gehandicaptensector

Kennisplein Gehandicaptensector gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren.
Ik ga akkoord met het plaatsen van cookies (inclusief tracking cookies).
Niet akkoord en lees meer