Naar hoofdinhoud Naar footer

Beeldzorg vermindert stress

Nicolien Gooijer (coördinator bij zorgaanbieder De Waerden) is sinds de coronacrisis druk met het regelen van extra aansluitingen op beeldzorg. Cliënten, familie/verwanten en vrijwilligers kunnen elkaar op die manier spreken, zónder het gevaar van corona. ‘Gelukkig hebben wij ons beeldzorgsysteem de afgelopen jaren goed ontwikkeld, zodat opschaling heel makkelijk gaat.'

Stressniveau verlagen

Nicolien: ‘Voor cliënten helpt beeldzorg hun stressniveau te verlagen. Verminderen van stress is één van de eerste en belangrijkste dingen om vervolgens de cliënt weer te kunnen laten nadenken of meedoen in de samenleving. Dat kan al bij een lichte vorm van onrust van "o jee, ik mis de grip". Ik merk dat we daar vooral invloed op hebben.’ 

Fatma Babaoglu, ambulant medewerker: ‘Een deel van mijn cliënten maakt zelden gebruik van beeldzorg, maar ik heb ook een aantal cliënten die dagelijks bellen met de beeldzorgcentrale. En die zeggen dan niet zozeer dat ze het nodig hebben, maar je ziet wel dat ze het nodig hebben om bijvoorbeeld na het werk even te kunnen praten met iemand hoe hun werk is geweest. Of 's ochtends voordat ze naar hun werk gaan om te vertellen hoe ze geslapen hebben. Dan denk je dat is niet van levensbelang, maar dat is bij die cliënten wel belangrijk.’

Extra ogen en oren

Voor begeleiders zijn de medewerkers van de beeldzorgcentrale (beeldzorgcentralisten) een paar extra ogen en oren. Een persoonlijk begeleider ziet in de rapportage wanneer een cliënt heeft ingebeld en waarvoor. Dat geeft soms aanvullende inzichten waardoor zij de cliënt weer beter kunnen ondersteunen.

Fatma: ‘Beeldzorg is een mooie aanvulling op de ondersteuning, maar nooit een vervanging. Wat fijn is, is dat je beeldzorg ook in kan zetten als een cliënt jou belt en je bent in gesprek, dat je kunt zeggen "Ik ben nu even in gesprek, als je je vraag niet uit kunt stellen, dan kun je altijd even de beeldzorg bellen".

Lees meer