Technologie en apps

Omgaan met internet

Sociale communicatie

Leren

Zelfstandiger door digitale tools

Domotica en monitoring

Zorgrobotica

Gebruik digitale middelen en eHealth

Als organisatie aan de slag met technologie

Innovatieparels van de Kennismarkt

Nieuws

Technologie en apps

Mirza's ervaring met de BlueCall Phone/BlueAssist

Mirza is een jongen van 27 jaar van Turkse afkomst. Hij woont bij zijn broer en schoonzus. Mirza is leergierig en gemotiveerd om te werken.

(noot van de redactie: de BlueCall Phone heet tegenwoordig BlueAssist)

Mirza heeft een drukke week. De maandag en woensdag werkt hij bij een werkproject: de voetbalvereniging. Hier helpt hij onder andere met het schoonmaken van de kleedkamers. Op dinsdag en vrijdag werkt Mirza bij De Passage, een werkcentrum voor volwassenen met een verstandelijke beperking. In de kantine helpt hij met het klaarmaken van snacks en schoonmaken. Op donderdag gaat hij naar zijn werkproject op een brede school. Hier dekt hij tafels en vult hij de spoelmachine.

Mirza vindt het moeilijk om zich duidelijk te uiten. Hij praat met één-woord-zinnen, de ontvanger moet de rest invullen. Dit zorgt vaak voor communicatieproblemen. Mirza heeft ook problemen met de tijd.

Activiteiten kiezen voor de BlueCall Phone

Mirza kent zijn taken, maar hij vindt het moeilijk om de taken op het juiste moment te starten. De begeleiding geeft het tijdstip aan of onderbreekt hem als hij te vroeg aan een taak begint. De agendafunctie van de BlueCall Phone (BCP) zou Mirza hierbij kunnen helpen. Met de fotofunctie van de BCP kan Mirza zich beter uitdrukken. Als blijkt dat het oefenen met de agendafunctie goed verloopt, wordt voor Mirza nog een derde doel gekozen: boodschappen doen.

De telefoon leren kennen

Floor oefent twee keer in de week met Mirza. In het begin loopt ze met hem mee om te kijken waar ze de BCP kunnen inzetten. Mirza toont grote interesse in de BCP. Al na drie keer oefenen kan hij de telefoon zelf aanzetten (ontgrendelen). De verschillende functies geven wat meer problemen, maar toch is Mirza al na vier keer oefenen klaar voor het echte werk.

Oefenen in het echt

Floor en Mirza beginnen te oefenen met foto’s nemen voor de agendafunctie. Bij elke oefensessie zetten ze belangrijke taken en afspraken voor die dag in de agenda. Mirza begrijpt met welke taak hij mag beginnen als het signaal van de BCP klinkt. Als de taak is afgerond begint hij met de volgende taak, maar dat is niet de bedoeling. Floor legt uit dat hij moet wachten op het volgende signaal. Na vier oefensessies gaat het goed. De volgende activiteit is boodschappen doen. Mirza gaat naar dezelfde supermarkt als Cliften, dus het winkelpersoneel is bekend met ‘het blauwe scherm’. Floor en Mirza voeren samen het boodschappenlijstje in. Ze gaan naar de supermarkt, maar eigenlijk doet Mirza meteen alles zelf. Na drie keer oefenen gaat Mirza alleen. De vierde keer gaat het goed, maar de vijfde keer zitten er een paar verkeerde boodschappen tussen. Mirza gaat ze samen met Floor ruilen. Dit is afgesproken met de supermarkt: ruilen is geen probleem.

Drie mooie doelen gehaald

Het werken met de agendafunctie had Mirza al gauw onder de knie. De alarmfunctie zorgt ervoor dat Mirza zijn taken zelfstandig kan starten en geen hulp van begeleiding meer nodig heeft. Mirza heeft in een maand tijd geleerd hoe hij boodschappen kan doen met de BCP. Nog niet helemaal zelfstandig, maar dat gaat dit zeker lukken! Ook met de fotofunctie gaat het goed. Mirza had heel snel door dat hij daardoor beter kon communiceren. Hij is dit enthousiast gaan toepassen en zelfstandig gaan uitvoeren.

Reactie van Floor, de coach

‘Als Mirza me ziet is hij meteen in de wolken. Dit toont hoe graag hij met de telefoon werkt. Als het alarm van de agendafunctie afgaat, begint hij te lachen, bekijkt de foto en begint dan aan zijn taak. Bij de tweede oefensessie kwam Mirza al meteen naar mij toe toen ik aan de computer zat, zijn jas aan en de winkelmand mee. Hij had er zin in. Toen hij klaar was met de boodschappen, vond mij niet meteen. Toen hij mij zag, kwam hij zo gelukkig aangelopen, echt leuk om te zien!’

Lees meer over BlueCall Phone/BlueAssist

Sanne van der Hagen

mail | meer info

sanne@burowisselstroom.nl

Lees meer

Op de hoogte blijven?

Abonneer je gratis op de tweewekelijkse nieuwsbrief van het Kennisplein Gehandicaptensector

Op de hoogte blijven?

Abonneer je gratis op de tweewekelijkse nieuwsbrief van het Kennisplein Gehandicaptensector

Kennisplein Gehandicaptensector gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren.
Ik ga akkoord met het plaatsen van cookies (inclusief tracking cookies).
Niet akkoord en lees meer