Technologie en apps

Nachtzorg

Omgaan met internet

Sociale communicatie

Leren

Zelfstandiger door digitale tools

Domotica en monitoring

Zorgrobotica

Gebruik digitale middelen en eHealth

Als organisatie aan de slag met technologie

Innovatieparels van de Kennismarkt

Nieuws

Technologie en apps

Digicontact

Digicontact is begeleiding op afstand via beeldzorg per app op een laptop, iPad of telefoon, waarbij 24/7 iemand bereikbaar is voor het beantwoorden van vragen. 

Digicontact is begeleiding op afstand via beeldzorg per app op een laptop, iPad of telefoon, waarbij 24/7 iemand bereikbaar is voor vraagbeantwoording (overdag 3-6, ’s nachts 2 personen).

digicontact-ouderschap-kinderwens-contact-verstandelijke-beperking

DigiContact is vergelijkbaar met reguliere contactmomenten met de cliënt (waaronder ouders met een VB). Het verschil is dat dit op afstand gebeurt en dat de contactmomenten korter en meer to-the-point zijn. Daardoor zijn in dezelfde tijd veel meer contactmomenten mogelijk en sluit de ondersteuning optimaal aan op het moment dat er ook echt een hulpvraag is.

digi-contact-kinderwens-ouderschap-verstandelijke-beperking   digi-contact-kinderwens-ouderschap

‘Warm contact’

De in totaal 24 begeleiders op het callcenter (geen alarmcentrale) beschikken minimaal over SPD+/MWD opleidingsniveau. De verantwoordelijkheid voor het bellen ligt bij de cliënt zelf: het kan spontaan of op afspraak. Cliënten treffen geen vaste medewerker, het schema van de begeleiders op het callcenter rouleert. Er is altijd ‘warm’ contact en de techniek zorgt dat een medewerker de vraagsteller altijd rechtsreeks aankijkt in tegenstelling tot een skype of facetime gesprek, waar je altijd naast of boven de ander kijkt. Een iPad kan gehuurd worden.

“De kern van ons werk is mensen zelfredzaam maken;
mensen helpen om zichzelf te helpen.”

Ondersteuning van ouders en kinderen bestaat uit hulp bij opvoedingsvragen, dagstructuur en
de-escaleren. Verder kunnen vragen gesteld worden over geldzaken, post, seks, huisvesting (bijvoorbeeld problemen met buren) en verslaving. De ambulant begeleider blijft altijd in de ‘lead’, omdat aan hem/haar wordt teruggekoppeld. De begeleiders van DigiContact ondersteunen de cliënt in samenhang met de ondersteuning door de ambulant begeleider. Omdat een deel van de begeleiding naar DigiContact verschuift, krijgt de ambulant begeleider een meer coördinerende rol en kan hij/zij meer cliënten ondersteunen.

https://www.youtube.com/watch?v=GjpK5yPrHeA

Ervaringen met DigiContact

  • Geschikt voor ouders met opvoedingsvragen, omdat ouders soms ‘live’ moeite hebben om hun vraag te stellen.
  • Beantwoording door ‘verschillende gezichten’ vormt geen barrière voor de cliënten.
  • Deze vorm van ondersteuning geeft rust tijdens crisismomenten.
  • Als cliënten veel en lang bellen wordt gekeken naar de vraag achter de vraag. Soms is het simpel een kwestie van kaderen: “Je hebt vandaag al een keer gebeld, nu mag het morgen weer.”
  • Cliënten kunnen na afloop van een gesprek met een smiley aangeven hoe zij het gesprek vonden. Bij een sippe smiley wordt nagegaan wat er aan de hand is. Soms blijkt dat een cliënt iets te horen kreeg, dat hij/zij niet fijn vond.

Meer weten? Neem contact op met Kamiel Zijderveld via digi-contact@philadelphia.nl.

JOUW REACTIE
Wil je een link invoegen in de tekst? Zet de link tussen vierkante haken: [www.kennispleingehandicaptensector.nl]





Sanne van der Hagen

mail | meer info

sanne@burowisselstroom.nl

Lees meer

Op de hoogte blijven?

Abonneer je gratis op de tweewekelijkse nieuwsbrief van het Kennisplein Gehandicaptensector

Op de hoogte blijven?

Abonneer je gratis op de tweewekelijkse nieuwsbrief van het Kennisplein Gehandicaptensector

Kennisplein Gehandicaptensector gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren.
Ik ga akkoord met het plaatsen van cookies (inclusief tracking cookies).
Niet akkoord en lees meer