Technologie en apps

Omgaan met internet

Sociale communicatie

Leren

Zelfstandiger door digitale tools

Domotica en monitoring

Zorgrobotica

Gebruik digitale middelen en eHealth

Als organisatie aan de slag met technologie

Innovatieparels van de Kennismarkt

Nieuws

De iPad als communicatiehulpmiddel

​Door de iPad in te zetten kan de cliënt (met een verstandelijke beperking en spraakproblemen) zichzelf verstaanbaar maken voor medecliënten. Groeit zijn zelfvertrouwen en sociale netwerk en kan zie je hoe hij zichzelf verder ontwikkelt. 

App iPad communicatie Go Talk Now Auteur: Angela van Kruisbergen

Hoe zijn jullie hiermee in aanraking gekomen?

In 2011 zagen we dat een cliënt een aantal gebaren in de communicatie gebruikte die zijn omgeving niet altijd kon verstaan (denk aan medecliënten, maar ook de bakker). Familie kon hem prima begrijpen en zag niet de meerwaarde van een (duur) communicatiehulpmiddel. Dit werd ook gezien als niet 'normaal' maar juist als iets waardoor de cliënt als anders beschouwd wordt.

Door de iPad in te zetten met de app GoTalkNow werd een hip en normaal gebruiksmiddel gebruikt en verbeterde de communicatie en zijn sociale netwerk enorm.

Hoe voegt dit wat toe aan kwaliteit van leven?

Met gebruik van het gebaar "koffie" vroeg 'Hans' in het verleden aan collega's of ze mee wilden koffie drinken. Zijn omgeving kende het gebaar echter niet (goed) en daardoor werd vaak communicatie gemist.

Met het gebruik van de iPad kan Hans nu vragen aan zijn collega "ga je mee koffie drinken". En kunnen zij ook op hem reageren. Tijdens de pauze is er ook meer interactie. Hans kan nu namelijk meepraten.

Binnen de dagbesteding zijn diverse werkzaamheden. Hans pakt nu zijn iPad en maakt foto's van de diverse werkzaamheden die in zijn communicatieapp gezet worden. Zo kan hij vragen om ander werk als hij daar behoefte aan heeft. Ook als dit werk op dat moment niet zichtbaar aanwezig is op de locatie. Hij heeft duidelijk meer eigen regie gekregen.

Waar werd je het meest door geraakt?

Het meest geraakt werd ik door het feit dat Hans nu zelf de regie kan pakken. En hoe trots hij daarop is.

Wat was er nodig om hier te komen?

De logopedist heeft vooraf het communicatieniveau bepaald. Met familie en begeleiding hebben we gekeken hoe we de app moesten vullen. Welke woorden / begrippen moeten er in elk geval in.

Met deze basis hebben we met Hans de app geprobeerd en op basis daarvan aangevuld/aangepast. De begrippen die hij miste daarvan kon hij zelf foto's maken en aan begeleiding vragen om toe te voegen.

Geen successen zonder

Het maken van een backup!

In eerste instantie is de app door begeleiders gevuld. Wat we geleerd hebben is dat dit bij de thuissituatie zou moeten liggen omdat zij zorgen voor de continuïteit. Dus het is goed om te investeren in het scholen van ouders/familie om zo te zorgen dat de app onderhouden wordt. En dat er een geode backup van de iPad en de app gemaakt worden.

Ook is het verstandig om 'apps verwijderen' uit te zetten op de iPad. Om zo te voorkomen dat de communicatie app per ongeluk verwijderd wordt.

Welk advies geef je aan anderen?

Zorg dat iedereen in het netwerk is betrokken en weet hoe de ipad en de app werkt. Dus ouders/familie, begeleiders wonen en begeleiders dagbesteding.

Als je met veel foto's en film gaat werken heb je ook voldoende geheugen nodig. Bij een iPad is dat niet op een later moment uit te breiden. Dus bedenk vooraf goed hoeveel geheugen je nodig hebt.

 
Titel Go Talk Now
Aangeschaft door: In eerste instantie heeft de organisatie een iPad met de app te leen aangeboden. Toen dit goed bleek te werken heeft de cliënt zijn eigen iPad met de app Go Talk now gekocht.
Kosten €79,99 voor de app (exclusief ipad)
Kosten vs Nut Geld waard X * * * * erg duur tov nut
Ontwikkelaar http://www.attainmentcompany.com
Hoe kun je samenwerken? Ouders en begeleiders die uitleg hebben gehad kunnen de app (aan)vullen. De eerste opzet is in overleg met een logopedist, ouders en directe begeleider gemaakt.
Domeinen kwaliteit van leven Wonen, Werk of dagbesteding, Gezondheid, Vrije tijd, Mensen die je kent, Gevoel
Op welk apparaat gebruik je het? Tablet
Waar kan ik het vinden?
Gemakkelijk te gebruiken Direct gebruiken * * X * * uitgebreide uitleg nodig
Gewoon waar mogelijk, speciaal als het moet Gewoon * * X * * speciaal
Contact Angela van Kruisbergen  a.vankruisbergen@pswml.nl
JOUW REACTIE
Wil je een link invoegen in de tekst? Zet de link tussen vierkante haken: [www.kennispleingehandicaptensector.nl]





[Error loading the WebPart 'ZorgvoorBeter_ToonContactpersonen' of type 'ZorgvoorBeter-ToonContactpersonen']

NieuwsTechnologie en apps

Meer nieuws

Kennisplein Gehandicaptensector gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren.
Ik ga akkoord met het plaatsen van cookies (inclusief tracking cookies).
Niet akkoord en lees meer