Toon zoekbalkToon menu

Technologie en apps

App 'Goedenacht'

Fit zijn tijdens de nachtdienst is belangrijk voor de kwaliteit van zorg, gezondheid en duurzame inzetbaarheid van medewerkers. Hoe blijf je tijdens een nachtdienst gezond en fit? StAZ (Stichting Arbeidszaken Ziekenhuizen) ontwikkelde samen met SoFoKleS (het Sociaal Fonds voor de Kennissector) de app Goedenacht.
technologie-apps-goedenachtDe app bestaat uit vier onderdelen (tips):
  1. Recepten: voorbeelden van wat je kan eten tijdens en rond nachtdiensten; 
  2. Stel een 'alert' in, zodat je een signaal krijgt wanneer je het beste iets kan eten;
  3. Test je alertheid met behulp van een spelletje;
  4. Bij het onderdeel ‘test jezelf’ staan feiten en fabels over werken in nacht.

Download de app (via de Apple App Store of op Google Play)

Gebruik een stappenteller en houd bij of je genoeg beweegt (of ga aan de slag met tips over roosteren, slapen en bewegen).

Tips:

  • Bewegen tijdens je nachtdienst is belangrijk. Loop regelmatig en neem de trap in plaats van de lift. Actief bewegen en sporten hebben een positief effect op de biologische klok en houden je alert.
  • Een volle maag verstoort je slaap. Eet niet vlak voor het slapen gaan of kies bewust voor een kleine, licht verteerbare maaltijd.
  • Eet drie hoofdmaaltijden. Dit brengt structuur aan, waardoor je lichaam kan wennen aan de nachtdienst.

Onderbouwing bruikbaarheid tool

Research-based kennis: kennis op basis van onderzoek. Bron: StAZ.

Reageer op deze pagina

JOUW REACTIE
Wil je een link invoegen in de tekst? Zet de link tussen vierkante haken: [www.kennispleingehandicaptensector.nl]





Cookies op de website van Kennisplein Gehandicaptensector

Kennisplein Gehandicaptensector gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren.
Ik ga akkoord met het plaatsen van cookies (inclusief tracking cookies).
Niet akkoord en lees meer