Toon zoekbalkToon menu

Technologie en apps

Oproep – onderzoek naar digitale manieren van contact

Hoe hebben mensen met een beperking die wonen in een woonvoorziening het afgelopen jaar contact gehad met hun naasten? En hoe ervaarden zij dat? Dit onderzoek naar digitaal contact heeft als doel: maatwerk rondom bezoek en digitaal contact. Doe je mee?

Beeldbellen

Volgens Van Dale betekent contact: aanraking, verbinding, voeling. Lukt dat via beeldbellen of via het ‘ouderwetse’ telefoneren? Hier gaat het onderzoek Contact in coronatijd over. Hoe hebben mensen met een beperking die wonen in een woonvoorziening het afgelopen jaar contact gehad met hun familie, met vrienden en vrijwilligers? En… hoe ervaarden zij dat contact?

Eenzaamheid doorbreken

Sommige mensen met een beperking zijn heel trots op het feit dat het lukt om digitaal contact te hebben, maar er zijn ook mensen met een beperking voor wie dit minder goed werkt. De vraag is daarom: hoe kun je eenzaamheid in de coronatijd doorbreken?

Vul de vragenlijst in over digitaal contact

Om daar achter te komen vragen de onderzoekers mensen met een beperking, hun naasten, vrijwilligers, persoonlijk begeleiders en locatiemanagers om een korte vragenlijst in te vullen. Met deze ervaringen krijgen zij inzicht in de mogelijkheden van digitaal contact. Kleine moeite, maar het zal mensen helpen bij wie eenzaamheid en het niet mee kunnen doen in de maatschappij op de loer ligt.

Download de vragenlijst die bij jou hoort.

Handreiking voor online vormen van sociaal contact

Het resultaat van het onderzoek zal leiden tot een handreiking. Zorgprofessionals en zorgorganisaties kunnen deze handreiking gebruiken om mensen met beperkingen beter te ondersteunen bij digitale vormen van sociaal contact als er geen bezoek mogelijk is.

Als je eenzaam bent en je vrienden of familie mist, helpt zo’n beeldschermpje dan om je beter te voelen?

‘Ja, het is beter dan niks’, zegt Mark Meekel, ervaringsdeskundige bij Ons Tweede Thuis. ‘Ik ben 4 maanden geleden verhuisd en heb nog maar 4 mensen mijn nieuwe huis kunnen laten zien. Dan is dat beeldbellen toch wel prettig. Ik ben nogal makkelijk in contact maar ik denk dat er veel mensen in een woonvoorziening echt eenzaam zijn.’

Ook een andere ervaringsdeskundige van Ons Tweede Thuis, Yvonne Schillenans, vindt het voor zichzelf wel een uitvinding. ‘Ik kan op deze manier gewoon mijn werk blijven doen en ik zie nog eens iemand. Maar voor mijn broer, die in een andere woonvoorziening woont, is het heel moeilijk om via het beeldscherm contact te hebben. Hij kan zich moeilijk concentreren op het scherm en hij wordt er verdrietig van. Hij wil dat het weer gewoon wordt.’

Dieuwke Kluvers, orthopedagoog bij Ons Tweede Thuis, vertelt dat er in de eerste lockdown vanuit verschillende kanten geaarzeld werd om digitaal contact te hebben met elkaar. Voor mensen met een licht verstandelijke beperking is dit gelukt, hoewel het tijd heeft gekost en passende ondersteuning blijft vragen.

Reageer op deze pagina

JOUW REACTIE
Wil je een link invoegen in de tekst? Zet de link tussen vierkante haken: [www.kennispleingehandicaptensector.nl]





Cookies op de website van Kennisplein Gehandicaptensector

Kennisplein Gehandicaptensector gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren.
Ik ga akkoord met het plaatsen van cookies (inclusief tracking cookies).
Niet akkoord en lees meer