Technologie en apps

Omgaan met internet

Sociale communicatie

Leren

Zelfstandiger door digitale tools

Domotica en monitoring

Zorgrobotica

Gebruik digitale middelen en eHealth

Als organisatie aan de slag met technologie

Innovatieparels van de Kennismarkt

Nieuws

Technologie en apps

BlueCall Phone/BlueAssist: meer zeggenschap

Klanten van zorgorganisatie Pameijer in Rotterdam testten de BlueCall Phone (BCP) ook wel Cloudina genoemd getest. De BCP is een programma voor de iPhone en bedacht door vzw Ithaka in België. Doel: vergroten van de maatschappelijke participatie van mensen met een (verstandelijke) beperking. Met de BCP worden mensen zelfstandiger en kunnen ze beter eigen keuzes maken. Lees het verhaal van Cliften, Mirza en Ricardo.

(noot van de redactie: de BlueCall Phone heet tegenwoordig BlueAssist)

De BCP geeft mensen met een (verstandelijke) beperking en hun netwerk de mogelijkheid om met meer zekerheid en gerustheid te participeren in de maatschappij, te werken en zich een sociaal leven te onderhouden. Het opent de weg naar meer inclusie. De BCP-software blokkeert de andere functies niet. Het is één van de programma’s op de iPhone.

De functies van de BCP

De BCP is gebaseerd op vier hoofdfuncties:

  • Bellen: eenvoudige telefoonfunctie, het adresboek wordt ondersteund door foto’s.
  • Hulp vragen: met ‘het blauwe scherm’ kan de eigenaar om hulp vragen. Hij kan een vooraf ingestelde vraag of boodschap doorgeven. Met ‘de rode knop’ kan de eigenaar of een medeburger indien nodig in contact komen met de coach of een familielid.
  • Agenda: abstracte taal van dag- en weekplanningen of in- en uitstaphaltes worden zo weergegeven dat de eigenaar het begrijpt (taakondersteuners, to do list).
  • Foto’s: met een fotoalbum over het persoonlijke leven worden gesprekspartners uitgenodigd om zich interactief op te stellen en kan een ‘echt’ gesprek op gang komen.

De pilot bij Pameijer

Met deze pilot wilde Pameijer inzicht krijgen in de meerwaarde van de BCP voor de kwaliteit van leven voor haar klanten. Pameijer wilde ook weten wat dit vraagt van de ondersteuning zodat de mogelijkheden van deze technologie door anderen optimaal benut kunnen worden. De pilot werd uitgevoerd door Pameijer, vzw Ithaka en Vilans. Een stagiaire van Ithaka, Floor, coachte de vier deelnemers.

De ervaringen van Cliften

Cliften is een jongen van 21 jaar. Hij woont bij zijn ouders en werkt vijf dagen in de week in het werkcentrum de Passage in Rotterdam. Cliften wil graag leren zelfstandig boodschappen te doen.
Lees verder over Cliften

De ervaringen van Mirza

Mirza is een jongen van 27 jaar van Turkse afkomst. Hij woont bij zijn broer en schoonzus. Mirza is heel leergierig en gemotiveerd om te werken. Mirza heeft problemen met tijd. Ook vindt hij het moeilijk om zich duidelijk te uiten naar anderen.
Lees verder over Mirza

De ervaringen van Ricardo

Ricardo is een jongeman van 35 jaar. Hij woont bij zijn ouders. Vijf dagen per week werkt hij in de keuken van het werkcentrum de Kapelburg. Hij gebruikt pictogrammen. Zo weet hij wanneer hij koffie mag zetten. Ricardo gebruikt een taxi, maar hij wil liever met het openbaar vervoer reizen.
Lees verder over Ricardo

De ervaringen van trajectbegeleider Linda

Linda vertelt hoe ze bij Ons Bedrijf Barneveld werken met de BlueAssist.
Lees verder over Linda

Lees meer over BlueCall Phone/BlueAssist

JOUW REACTIE
Wil je een link invoegen in de tekst? Zet de link tussen vierkante haken: [www.kennispleingehandicaptensector.nl]





Sanne van der Hagen

mail | meer info

sanne@burowisselstroom.nl

Lees meer

Op de hoogte blijven?

Abonneer je gratis op de tweewekelijkse nieuwsbrief van het Kennisplein Gehandicaptensector

Op de hoogte blijven?

Abonneer je gratis op de tweewekelijkse nieuwsbrief van het Kennisplein Gehandicaptensector

Kennisplein Gehandicaptensector gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren.
Ik ga akkoord met het plaatsen van cookies (inclusief tracking cookies).
Niet akkoord en lees meer