Technologie en apps

Omgaan met internet

Sociale communicatie

Leren

Zelfstandiger door digitale tools

Domotica en monitoring

Zorgrobotica

Gebruik digitale middelen en eHealth

Als organisatie aan de slag met technologie

Innovatieparels van de Kennismarkt

Nieuws

Technologie en apps

‘Probeer robots eerst zinvol uit’

Zorgorganisatie Abrona werkt volop aan de zinvolle inzet van technologie, waaronder robotica. ‘We werken momenteel in een pilot met 10 Tessa’s. Samen met cliënten, familie, begeleiders en familie en gedragskundige kijken we of deze robot een bijdrage kan leveren aan de dagstructuur van cliënten’, vertelt Arina van Domselaar, projectleider eHealth. ‘Daarnaast onderzoeken we wat de mogelijkheden van robotrollator LEA zijn op het gebied van fysiotherapie. En op veel locaties gebruiken cliënten robotkatten en -honden.’ 

Zinvol uitproberen en uitlenen

‘Technologie ontwikkelt zich razendsnel. We zien als organisatie veel mogelijkheden bij de zorg en ondersteuning die we leveren. Daarom zijn we anderhalf jaar geleden gestart met het project menselijke technologie. Met een multidisciplinair team ondersteunen we verschillende locaties bij een zinvolle inzet van technologie. We gaan bij teams langs om te kijken waar behoeftes liggen en of er technologieën zijn die daarop aansluiten. Doordat we centraal faciliteren, kunnen we producten centraal inkopen en uitlenen. Cliënten, teams en familieleden kunnen zinvol uitproberen en de meerwaarde ervaren. Zo verdwijnt er minder ‘op de plank’. 
Als blijkt dat technologie een toevoeging is, helpen we teams om dit structureel onderdeel te laten zijn van zorg en ondersteuning – ook financieel gezien. En om ervaringen te delen, hebben we een speciale pagina op ons intranet.'

Demodag LEA

‘Bewegen is een belangrijk thema binnen onze organisatie. In dat kader zagen we kansen voor de toepassing van robotrollator LEA. Na een demo op de afdeling fysiotherapie hebben we een demodag georganiseerd voor cliënten, medewerkers en verwanten. Hierbij stonden de volgende vragen centraal: Kunnen we LEA inzetten om cliënten beter te leren lopen achter een gewone rollator? En kunnen we LEA inzetten om cliënten die nu gebonden zijn aan een rolstoel weer zelfstandig te laten lopen? Op de demodag konden cliënten LEA individueel testen. Ook deden we een loopanalyse en een wandeltest. Durven cliënten achter LEA te lopen? Past de snelheid van LEA zich aan op hun loopsnelheid? En begrijpen ze de instructies? We zagen positieve reacties, maar er zijn ook uitdagingen om deze kostbare technologie in te zetten. Momenteel onderzoeken we hoe we LEA verder kunnen uitproberen. We komen graag in contact met andere zorgorganisaties om ervaringen te delen.’

Pilot Tessa

https://www.youtube.com/watch?v=GyIZq9QrrII

‘Sociale robot Tessa is een van de technologieën die de eigen regie van cliënten kan vergroten. Deze mogelijkheid leerden we kennen op een matchmaking-event van Vilans, en zijn we daarna blijven volgen. In eerste instantie hebben we 1 Tessa aangeschaft, om te kijken of en hoe dit een toegevoegde waarde kan hebben op onze zorg en ondersteuning. Op basis van verschillende locatiebezoeken en demo’s werd er vanuit de organisatie gevraagd om de inzet van Tessa. Om te onderzoeken of de robot inderdaad een bijdrage kan leveren, zijn we een pilot gestart met 10 Tessa’s. Hieruit blijkt dat de meerwaarde verschilt per individuele cliënt. Bij een cliënt met autisme zien we bijvoorbeeld ontzettend veel waarde: hij wordt geholpen bij zijn dagstructuur en is zichtbaar rustiger. Bij een client is Tessa zo’n maatje geworden, dat Tessa met de rollator meegenomen wordt door client. Maar we zien ook nog aandachtspunten. Voor sommige cliënten is het namelijk moeilijk te begrijpen dat Tessa niet bedoeld is om een gesprek mee te voeren. Bij inzet bij dementerende clienten, is de Tessa in sommige dementiefases ondersteunend. De ervaringen tijdens de pilot bespreken we met de leverancier, zodat die Tessa kan doorontwikkelen.’

Lees meer over de inzet van Tessa

Tips

  • Bied medewerkers tijd en ruimte om technologie zinvol uit te proberen.
  • Zet een robot alleen in als er een behoefte is, niet als doel op zich.
  • Zorg voor een divers team bij de inzet van technologie. 
JOUW REACTIE
Wil je een link invoegen in de tekst? Zet de link tussen vierkante haken: [www.kennispleingehandicaptensector.nl]





Op de hoogte blijven?

Abonneer je gratis op de tweewekelijkse nieuwsbrief van het Kennisplein Gehandicaptensector

Op de hoogte blijven?

Abonneer je gratis op de tweewekelijkse nieuwsbrief van het Kennisplein Gehandicaptensector

Kennisplein Gehandicaptensector gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren.
Ik ga akkoord met het plaatsen van cookies (inclusief tracking cookies).
Niet akkoord en lees meer