Toon zoekbalkToon menu

Vakmanschap

Werkprocessen en digitale systemen die ondersteunen

Heldere werkprocessen en gebruiksvriendelijke digitale systemen dragen bij aan een goed en zinvol registratieproces. Dat maakt het werk voor zorgmedewerkers leuker en makkelijker. Ga samen met je team aan de slag met de middelen op deze pagina!
 

Werkvormen en handvatten

Deze werkvormen en handvatten helpen om je in elkaars rol te verplaatsen of het registratieproces onder de loep te nemen. Klik op de naam van de werkvorm en ga aan de slag met jouw team.
In de schoenen van... 

Met deze werkvorm bekijk je een werkproces vanuit elkaars perspectief voor meer inzicht en wederzijds begrip. 


Registratiereis

De Registratiereis is een praktische werkvorm om een registratie of werkproces te versimpelen en versnellen. Krijg met jouw team inzicht in het werkproces en breng de knel- en verbeterpunten ervan in kaart.


Drieluik van registratielasten

Ook bij dit onderwerp weer voorbeelden van organisaties, die aan de slag gingen met ontregelen. O.a. een drieluik. In deel 1 deelt zorgorganisatie Cedrah hoe zij hun processen beter hebben ingericht door kritisch te kijken. De werkvorm Registratiereis heeft hen daarbij geholpen. 

Syndion wijzigde hun werkwijze om clientinformatie te verzamelen. Hoe ze dit hebben gedaan, vertellen ze in deel 2. Zorgorganisatie Nieuw Unicum ging aan de slag met een stapsgewijze aanpak om registratielasten rond incidentmeldingen terug te dringen. En met resultaat! In deel 3 lees je meer. 

  1. De registratiereis
  2. Vragenlijsten
  3. Stappenplan 

Ervaringen

Meerdere zorgorganisaties gingen je voor als het gaat om ontregelen van de langdurige zorg. Minder registratielasten, meer werkplezier. Lees de ervaringen: 

Inspiratie nodig?

We hebben een aantal voorbeelden op een rij gezet:

Kwaliteitsinformatie éénmalig registreren
Verpleeghuizen rapporteren jaarlijks over de zorgkwaliteit aan diverse ketenpartijen op meerdere manieren en momenten. Dit kost veel tijd. Het Landelijk Programma Keteninformatie Kwaliteit Verpleeghuizen (KIK-V) geeft inzicht in het hele uitvraagproces om zo tot betere afspraken te komen. Met als doel: eenmalig registreren van kwaliteitsinformatie. Lees meer over het Landelijke programma KIK-V.

Het Omaha System
Het Omaha Systeem is een classificatiesysteem waarin de zorgprofessional relevante informatie over de zorg van de cliënten kan vastleggen. Met als doel: makkelijker communiceren met de cliënt en bepaalde vergelijkingen kunnen maken. Bekijk de uitleg: starten met Omaha System.

Het Elektronisch Clienten Dossier (ECD)
Het ECD blijkt soms extra regeldruk te geven in plaats van het werken in de zorg eenvoudiger te maken. Berenschot onderzocht hoe het ECD de zorg wél kan ondersteunen. Lees de 5 belangrijkste lessen uit het onderzoek.

Wil je meer informatie over ECD? Bekijk de themapagina ECD.
 

 

Terug naar de OntregelBlik


Reageer op deze pagina

Wil je reageren op het Kennisplein Gehandicaptensector? Lees dan eerst de spelregels door.