Naar hoofdinhoud Naar footer

Registratiereis

Wilje een ingewikkeld werkproces gemakkelijker maken? Met de Registratiereis versimpel en versnel je een registratie of werkproces. Je krijgt met jouw team inzicht in een registratieproces en je brengt de knel- en verbeterpunten in kaart.

Ga op Registratiereis en loop met alle collega’s die bij de registratie of het werkproces betrokken zijn stap voor stap door het proces. Samen bepaal je de eerste acties voor het belangrijkste knelpunt.

Registratiereis

Doel: Inzicht krijgen in een bepaald registratieproces door de knel- en verbeterpunten in kaart te brengen met daarbij concrete acties.

Hoeveel tijd kost het? 60 minuten

Voor wie? De collega’s die betrokken zijn bij dit proces. Denk aan zorgprofessional(s), beleidsmedewerker, lid MIC-commissie, ICT-medewerker en de teamleider.

Aan de slag met de Registratiereis

  • Download de instructie (pdf onderaan de pagina)
  • Download het format van de Registratiereis (pdf onderaan de pagina) en print het op A3-formaat

Benodigdheden

  • Een ruimte waarin jullie samen kunnen komen. Liefst met een muur om de Registratiereis op te hangen.
  • ​Zorg voor voldoende stiften, post-its en tape.

Tip

Nodig een procesbegeleider uit. Een goede begeleider is zelf niet betrokken bij het proces dat je wilt verbeteren. Deze persoon kan gemakkelijker kritische vragen stellen en van een afstandje meedenken over het proces.

Inspiratie uit de praktijk

​In een drieluik van Vilans over de aanpak van registratielasten gaat het eerste deel over de ervaringen van zorgorganisatie Cedrah met de Registratiereis. Syndion wijzigde hun werkwijze om clientinformatie te verzamelen. Hoe ze dit hebben gedaan, vertellen ze in deel 2. Zorgorganisatie Nieuw Unicum ging aan de slag met een stapsgewijze aanpak om registratielasten rond incidentmeldingen terug te dringen. En met resultaat! In deel 3 lees je meer. 

Bekijk alle delen van dit drieluik:

Kijk hier ook eens naar

Terug naar de Ontregelblik