Kennisplein Gehandicaptensector gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren.
Ik ga akkoord met het plaatsen van cookies (inclusief tracking cookies).
Niet akkoord en lees meer

Verstandelijke beperking

IGZ-brochure calamiteiten melden

Zorg is mensenwerk en waar waar mensen werken, worden fouten gemaakt. Het is belangrijk om van fouten te leren om de kans op herhaling zo klein mogelijk te maken. Het is voor zorgaanbieders niet altijd duidelijk wat een calamiteit is en wanneer ze het bij de Inspectie voor de Gezondheidszorg moeten melden. De inspectie heeft daarom de brochure Calamiteiten melden aan de IGZ (pdf) gemaakt.

IGZ publiceert brochure calamiteiten melden

Wat is een calamiteit?

We spreken van een calamiteit als een patiënt ernstige schade heeft opgelopen of zelfs is overleden, omdat er iets niet goed is gedaan in de zorgverlening. Bijvoorbeeld: meerdere verpleegkundigen misten te hoge bloedsuikerwaarden in de dagcurve waardoor de cliënt overleed.

Waarom is het melden van een calamiteit belangrijk?

Zorgaanbieders kunnen veel leren van calamiteiten. En dat begint bij het herkennen en erkennen ervan. Alleen als dat gebeurt, kan men de gebeurtenissen onderzoeken en ervan leren. Een calamiteit moet altijd gemeld en onderzocht worden. Door de gebeurtenis goed te onderzoeken, kan de betrokken instelling passende maatregelen nemen. Hierdoor verkleint de kans op herhaling. En wordt de zorg beter en veiliger.

Wanneer moet je melden?

Als duidelijk is dat er sprake is van een calamiteit, moet de zorgaanbieder binnen 3werkdagen melden. Bij twijfel of een bepaalde gebeurtenis een calamiteit is, mag een zorgaanbieder eerst zelf onderzoek doen. Dit onderzoek mag maximaal 6 weken duren. Is er na dat onderzoek nog steeds twijfel, dan adviseert de inspectie om toch te melden. In de brochure gaat de Inspectie hier verder op in.

IGZ publiceert brochure calamiteiten melden
In de video vertelt inspecteur-generaal Ronnie van Diemen over hoe de IGZ omgaat met meldingen door burgers en professionals.

Bron: IGZ

Lees meer over de kwaliteit van zorg

JOUW REACTIE
Wil je een link invoegen in de tekst? Zet de link tussen vierkante haken: [www.kennispleingehandicaptensector.nl]





Hilair Balsters

mail | meer info

h.balsters@vilans.nl

Lees meer

Op de hoogte blijven?

Abonneer je gratis op de tweewekelijkse nieuwsbrief van het Kennisplein Gehandicaptensector