Home Cliëntgroepen Verstandelijke beperking Leren Verstandelijke beperking - studiemateriaal Disability Studies

Verstandelijke beperking

Uitgelicht

Voor op de werkvloer

Voor de organisatie

Leren

Praktijkverhalen

Digitaal

Onderzoek

Nieuws

Verstandelijke beperking

Verstandelijke beperking - studiemateriaal Disability Studies

Disability Studies in Nederland (DSiN) verzamelde en ontwikkelde les- en studiemateriaal over 'de mens met een verstandelijke beperking'. DSiN werkte hiervoor samen met studenten en verschillende experts in het veld. Een selectie daarvan vind je hier, op het Kennisplein. Heb je aanvullingen? Je kan interessante artikelen, beelden, teksten mailen naar sofie.sergeant@disabilitystudies.nl. Zo kan het lesmateriaal groeien en zich ontwikkelen op de steeds wijzigende context. 
boom-verstandelijke-beperking-studiemateriaal-disability-studies

De Beuk

beuk-disability-studies-boom-verstandelijke-beperking
Het thema 'verstandelijke beperking' kreeg de Beuk als beeld. Deze is ontwikkeld door studenten van de Universiteit van Gent en studenten Disability studies. Op deze pagina vind je beeldmateriaal, artikelen, powerpoints en websites die kunnen inspireren en verhelderen. Bekijk hier een overzicht van al het les- en studiemateriaal van Disabilitystudies.

Inclusieve samenleving en disability

Het interdisciplinaire vakgebied disability studies bestudeert disability als complex maatschappelijk verschijnsel. Disability studies gaat ervan uit dat begrippen die gebruikt worden - zoals ‘beperking’, ‘handicap’, ‘disability’ - sociale constructies zijn, waarvan de betekenissen onderhevig zijn aan veranderingen in tijd, plaats en context. Ook de term 'verstandelijke beperking' is een sociale constructie, een afspraak. Het label 'verstandelijke beperking' gaat gepaard met veel kans tot (zelf)stigma en discriminatie.

Disability studies is gericht op de emancipatie van mensen met beperkingen. Disability studies heeft tot doel bij te dragen aan de voorwaarden voor een inclusieve samenleving en het daarbij behorende beleid. Het gaat hier om alle levensterreinen, zoals vrije tijd, wonen, scholing, werk en gezondheid.  Ook mensen met een verstandelijke beperking willen we vanzelfsprekend betrekken in alle mogelijke rollen. Hiervoor moeten we contexten scheppen waar openheid is: waar mensen welkom zijn en waar de communicatie helder, eenvoudig en niet alleen verbaal wordt vormgegeven.

Lezen

boom-verstandelijke-beperking-studiemateriaal-disability-studies​Dominiek Lootens en Thijs Tromp publiceerden het boek Inclusief verhalend werken met mensen met een verstandelijke beperking. Dit boek nodigt professionals en beleidsmakers uit om hun visie en ervaringen over levensverhalen te verbreden en te verdiepen. Het geeft inzicht in de nieuwste ontwikkelingen binnen Disability Studies en Inclusive Research. 
boom-verstandelijke-beperking-studiemateriaal-disability-studies​Erik De Belie en Geert Van Hove publiceerden het boek 'Ouderschap onder druk: ouders en hun kind met een verstandelijke beperking'. Dit boek gaat over de ervaringen van ouders en wat zij doormaken wanneer ze een kind met een verstandelijke beperking krijgen. Er is aandacht voor het verwerken van de diagnose en vijf ervaringsverhalen van ouders. 
boom-verstandelijke-beperking-studiemateriaal-disability-studiesHet ministerie van Veiligheid en Justitie verzamelde verhalen van mensen met een licht verstandelijke beperking die in aanraking komen met politie en justitie. De verhalen geven een beeld van waar mensen met een LVB tegenaan kunnen lopen in hun contacten met politie en jusitie (en wat er beter kan). Bekijk het boekje ‘Tussen knuffels en shag.’ 
boom-verstandelijke-beperking-studiemateriaal-disability-studies​Frederik Mertens reflecteert in dit interview op de gedichtenbundel 'Blijf wie je bent' van Didier Peleman. De bundel bestaat uit korte gedichtjes en teksten over hoe Didier naar het leven kijkt. Didier heeft een licht verstandelijke beperking en vertelt over durven zijn wie je bent, durven dromen en het najagen van dromen.

Gedicht van Didier Peleman

mensenrechten
Ik voel me thuis

Recht om alleen te zijn
Mijn ogen spreken mensenrechten uit
De sterren dansen mee
Mensen met een beperking

Kom uit jullie kot
En droom!
Spreek het uit!
Als de zon lacht proef ik de vrijheid van het leven!
Rock for specials: iedereen heeft recht
Om eens tussen de sterren te dansen
Mensen met een beperking, breek uit!

Kom uit je kot!
Mensen recht is dromen om op vakantie te gaan
Laat de zon je hart vullen
Mensen met een beperking zijn burgers zoals iedereen
Laat het niet alleen een mooi droom zijn!

Leren

  • Hoe kun je inclusie in gemeenten verbeteren? Wat is de verantwoordelijkheid van de samenleving daarin? In de handreiking 'Thuis in de gemeente' staan tips en voorbeelden om kwetsbare mensen mee te laten tellen. Ook mensen met een beperking vertellen wat hen verder kan helpen.
  • Sofie van den Berghe schreef haar masterscriptie over Een co-design-benadering van participatie bij personen met een verstandelijke beperking. Ze maakt in haar onderzoek gebruik van een stappenplan met creatieve technieken voor personen met een verstandelijke beperking én hun netwerk (dit noem je Plan-P).
  • Hoe maken we verbinding zonder dat we mensen met een beperking buiten de wereld plaatsen? Download de presentatie van Sofie Sergeant over 'Intellectual Disability vanuit DS-perspectief'
  • In het Gewoon Bijzonder-netwerk 'Samen werken, Samen leren' geven Sofie (onderzoeker) en Henriette (co-onderzoeker) trainingen over hoe je mensen met een beperking meer kunt betrekken binnen een onderzoek. Deze kennis delen ze via vlogs. Wat levert dit participatief onderzoek op? Lees een evaluatie van Sofie. 
  • Wat is het effect van de inzet van ervaringsdeskundigheid? Leendert van de Merbel onderzocht dit vraagstuk in het promotie-onderzoek 'Ervaringsdeskundigheid met andere ogen'. Lees meer over de resultaten.
  • Hoe effectief is de inzet van DigiContact (een vorm van ondersteuning op afstand, (e-support)? Miriam Zaagsma onderzocht dit vraagstuk. Lees meer over de resultaten
  • Hoe zorgt participatief onderzoek voor meer verbondenheid en kwaliteit van de ondersteuning aan mensen met een verstandelijke beperking? Hanna Peels onderzocht dit vraagstuk. Lees meer over de resultaten
  • Mensen met een verstandelijke beperking zijn niet alleen zorgontvangers: ze hebben ook kennis en inzichten, ze kunnen een belangrijke bijdrage leveren in onze samenleving.  Neem een kijkje op de website van de LFB: een organisatie van en voor mensen met een licht verstandelijke beperking waar we veel van te leren hebben. 

Kijken

Gentle Teaching is een visie die mogelijkheden biedt voor de ondersteuning, hierbij vertrekkend vanuit het individuele en unieke in een persoon, en vanuit de relatie. Bekijk het onderstaande filmpje:
 

https://www.youtube.com/watch?v=PibDRh1-WpU


Stel jij jezelf weleens de vraag: 'Welke gespecialiseerde ondersteuning heeft iemand met het syndroom van Down nodig?' Kijk op een andere manier naar deze 'doelgroep' en bekijk onderstaande filmpje ter inspiratie:

https://www.youtube.com/watch?v=kNMJaXuFuWQ

Horen

  • Beluister een Nederlandstalige podcast over de inzet van technologie voor mensen met een verstandelijke beperking in relatie tot eigen regie.

Doen

  • Gerard Nass ondersteunt kwetsbare mensen om mee te doen in de samenleving. Samen werken aan empowerment (sterker worden) zorgt voor verandering. Mensen met een verstandelijke beperking willen mee doen. Het ‘VN-verdrag voor mensen met een beperking’ en de WMO helpen om mee te doen in de maatschappij. ' 
  • 'Ouders Online' is een online platform. Het is een plek waar je in contact kunt komen met ouders die tegen dezelfde dingen aanlopen. Hierdoor hoef je 'het wiel' niet zelf opnieuw uit te vinden. Heb je een idee, aanvulling of verbeterpunt ontdekt in de relatie met jouw cliënt of familielid? Neem dan een kijkje op het online platform.

Cartoon 

boom-verstandelijke-beperking-studiemateriaal-disability-studiesOmdat beelden soms meer zeggen dan duizend woorden: klik hier voor de cartoon. De cartoon maakt deel uit van de DSiN-cartoonserie `Mixed Forest'. De cartoon verwijst naar de woning van mensen met een verstandelijke beperking. ‘In een voorziening’ wonen laat ook zien dat je in de samenleving woont. Een voorziening kan je niet buiten onze samenleving zetten. En toch voelt het soms zo.  

Daarbij speelt de cartoon in op een vraagstuk die niet voor de groep te beantwoorden valt. Het gaat er om dat je met deze 'doelgroep' en hun netwerk in gesprek blijft, zodat je het vraagstuk samen kunt oplossen. De huidige samenleving’ biedt kansen tot interessante ontmoetingen en een gevoel van ‘belonging'. Maar ‘in de samenleving’ kan ook bedreigend zijn of terughoudend zijn als het gaat om de mogelijkheden tot beweging en vrijheid. ‘Individueel wonen’ brengt ook risico's met zich mee, zoals eenzaamheid. ‘In de groep wonen’ kan heel stressvol zijn. Welk huis op welke plek voelt voor jou aan als een thuis? Eenvoudige antwoorden zijn er niet. Een open gesprek met de mensen zelf en hun verwanten is daarom heel belangrijk.

Het domein van mensen met een beperking is altijd in ontwikkeling: we nodigen je uit dit samen met ons vorm te geven. Stuur een mail naar sofie.sergeant@disabilitystudies.nl

JOUW REACTIE
Wil je een link invoegen in de tekst? Zet de link tussen vierkante haken: [www.kennispleingehandicaptensector.nl]





Sofie Sergeant

mail | meer info

sofie.sergeant@disabilitystudies.nl

Lees meer

Op de hoogte blijven?

Abonneer je gratis op de tweewekelijkse nieuwsbrief van het Kennisplein Gehandicaptensector

Op de hoogte blijven?

Abonneer je gratis op de tweewekelijkse nieuwsbrief van het Kennisplein Gehandicaptensector

Kennisplein Gehandicaptensector gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren.
Ik ga akkoord met het plaatsen van cookies (inclusief tracking cookies).
Niet akkoord en lees meer