Home Volwaardig leven Begeleiding à la carte Leer mee: wat werkt goed in samen leren?

Wat werkt goed in samen leren?

De lerende netwerken van Begeleiding à la Carte zijn van start gegaan met de eerste bijeenkomsten in oktober. Hiermee zetten de deelnemers een gezamenlijk leerproces in gang: ‘Hieraan meedoen maakt dat je buiten de situatie kan staan,’ benadrukt een van de deelnemers. ‘Daardoor kun je elkaar beter helpen en een diepere laag bereiken.’
Bij Begeleiding à la carte heb je als deelnemer zelf de regie over je project. De Vilans-coaches ondersteunen daarbij door het project/proces te helpen structureren en vervolgstappen te formuleren. En bijvoorbeeld ook door mee te denken over werkbezoeken, welke experts nodig zijn en wat jullie met elkaar als netwerk willen oppakken. Met andere deelnemers ga je gezamenlijk aan de slag met kennisvragen.

Denk hierbij bijvoorbeeld aan: 
  • Hoe zorg je ervoor dat alle partijen mee blijven doen (ook als het tegenvalt)?
  • Hoe doe je praktijkgericht (narratief) onderzoek?
  • Hoe laat je veranderingen ontstaan én beklijven?
  • Hoe laat je resultaten op een aansprekende manier zien?
  • Hoe zorg je ervoor dat kennis gaat leven?

Iedereen leert anders

Een van de coaches vraagt de deelnemers tijdens de bijeenkomst hoe zij het liefste willen leren en wat zij daarin essentieel vinden. Want iedereen leert anders en het is belangrijk om aan te sluiten bij wat goed voor mensen werkt. Dit vinden de deelnemers goed werken in het leren:

  • Kort en helder communiceren.
  • Simpel denken en praten.
  • Reminders als stok achter de deur.
  • Doen en ervaren.
  • Gebruik maken van filmpjes en teksten.
  • Feedback geven vanuit waardering.
  • Beeldend werken, hierdoor word je uitgedaagd om kort en concreet te zijn.
  • Animaties met zowel beeld als tekst. Dat zorgt voor helderheid.
  • Mindmapping.
  • Dialoog met jezelf voeren op papier.
  • In gesprek gaan met iemand die niets of weinig van het onderwerp weet.
  • Feedback die je krijgt weer met een ander bespreken. Dat helpt in het reflectieproces.
  • Iets van een andere kant bekijken (omdenken) en breed verkennen.
  • Een veilige groep waarin je alles kan en durft te delen, ook wat er niet goed gaat.
  • Op regelmatige basis contact hebben om elkaar op de hoogte te houden en ervaringen uit te wisselen.


De leerkuil hoort erbij

‘De meeste mensen vinden het leuk om iets nieuws te leren, maar leren is ook lastig,’ vertelt een van de coaches in een bijeenkomst. Ze licht dat toe met De Leerkuil van Talentenlab. Als je over de kuil kunt springen, leer je niets. Pas als je onderin de kuil bent, krijg je het besef: ik moet iets veranderen om eruit te komen en tevreden te zijn. Belangrijkste conclusie? Leren gaat dus echt met vallen en opstaan, het hoort er allemaal bij.

Verslagen van de lerende netwerken

Wil je weten waarover we het hadden in de lerende netwerken? Bekijk de korte verslagen per thema:

JOUW REACTIE
Wil je een link invoegen in de tekst? Zet de link tussen vierkante haken: [www.kennispleingehandicaptensector.nl]





Op de hoogte blijven?

Abonneer je gratis op de tweewekelijkse nieuwsbrief van het Kennisplein Gehandicaptensector

Op de hoogte blijven?

Abonneer je gratis op de tweewekelijkse nieuwsbrief van het Kennisplein Gehandicaptensector

Kennisplein Gehandicaptensector gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren.
Ik ga akkoord met het plaatsen van cookies (inclusief tracking cookies).
Niet akkoord en lees meer