Toon zoekbalkToon menu

Eerste geleerde lessen

De twee lerende netwerken van Meedoen en activering kwam op 9 oktober voor het eerst samen. Lees meer over de geleerde lessen van de deelnemers.

Om wie gaat het eigenlijk in de zorg? 

'Bij zorg die steeds complexer wordt, heb je niet altijd meer goed in beeld om wie het gaat,' vinden ze bij Esdégé Reigersdaal. 'We moeten terug naar het kind. Wat heeft hij of zij nodig, los van de zorg die we al bieden? En welke technologische of digitale hulpmiddelen helpen daarbij?' Dat zijn vragen waarmee het projectteam zich de komende tijd gaat bezig houden. 

Cliënten activeren op allerlei manieren 

Deelnemers aan het lerende netwerk 'Meedoen en activering’ werken aan vele verschillenden initiatieven. Zoals de bouw van tiny houses in een community waarin ook studenten en ouderen wonen. Ophovenerhof wil daarmee cliënten autonomie en zelfstandigheid bieden mét 24 uur per dag achtervang. ORO is in januari gestart met het project ‘Op kamers’. Het idee: ook mensen met een beperking kunnen op kamers als ze volwassen worden, net als hun broers en zussen. In een veilige leeromgeving waarin ook dingen fout mogen gaan en hulp beschikbaar is. 

Eerste lerende netwerk Meedoen en activeren

Samen leuke dingen doen 

Bij Stichting BONT begeleiden studenten jongeren met een verstandelijke beperking. 'Het gaat niet om zorgtaken, maar echt om activering en samen leuke dingen doen zoals koken, sporten of naar de disco gaan.' vertelt Niels Schreuder. De hele organisatie draait nu op drie mensen, wat kwetsbaar maakt. Daarom wil hij de organisatie graag professionaliseren, verduurzamen en uitbouwen. 

Middin werkt aan een toolkit die cliënten ondersteunt in het gezond, lekker en gezellig maken van maaltijden, inclusief IKKOOKKRATJE dat zij kunnen vullen met lekker en verantwoord eten. Begeleiders en vrijwilliers krijgen een kookcursus. 

Zinvolle dagbesteding en laagdrempelig contact 

Omdat steeds meer mensen, ook jongeren, zich eenzaam voelen wil Plushome een sociaal platform ontwikkelen waar cliënten, maar ook mensen uit de wijk of de stad, laagdrempelig contact kunnen maken met elkaar (vriendschaps- of maatjescontact). Bij Schuilenburg in Raalte zien ze bij oudere bewoners met een verstandelijke beperking meer verveling en eenzaamheid ontstaan. 'Daarom zijn we het project ‘Zin in’ gestart waarin we bewoners vragen wat hun dag zinvol maakt. We bekijken hoe we die daginvulling kunnen realiseren, samen met vrijwilligers, maatjes, de wijk, familie en medebewoners,' legt Ietje de Jong uit.  

Professionalisering en digitalisering  

Bij de Academie voor Zelfstandigheid trainen ze studenten (met een verstandelijke beperking) met een afstand tot de arbeidsmarkt. ´Wij willen de organisatie en trainers graag verder professionaliseren. Én zorgen dat de student wat hij/zij leert (thuis of in het werk) kan gebruiken zodat het beklijft,' vertelt Joyce Heijnsdijk. Het actief betrekken van het netwerk van begeleiders en familie maakt daarvan ook deel uit. Triade Vitree wil haar cliënten goed informeren en betrekken bij het proces om digitale oplossingen in te zetten in woonvormen. Zij vragen zich af: hoe deel je de successen en blijf je mensen inspireren?

Lerend netwerken, hoe dan? 

Gevraagd naar wat deelnemers willen leren in het lerend netwerk antwoorden zij:  
  • Professionaliseren en verduurzamen 
  • Het meekrijgen van andere mensen en organisaties en het levend houden van plannen 
  • Gefocust blijven en goed samenwerken 
  • Groot worden maar ook klein blijven  
  • Vasthouden en tegelijk loslaten 
  • Kort en helder communiceren in tekst en beeld 
  • Feedack geven en krijgen vanuit waardering 
Hoe zij dat willen doen? Door regelmatig contact, door suggesties van anderen over aanpak en oplossingen, via omdenken en door uitwisseling van ervaringen. Maar ook door elkaar te scherp houden en kritische vragen te stellen, in een veilige leeromgeving.

Tijdens onderlinge werkbezoeken in de laatste maanden van dit jaar krijgen deelnemers aan de lerende netwerken de kans om bij elkaar in de keuken te kijken. En ook door gewoon te doen en daar weer van te leren. 

Ervaringsdeskundigen 

Op de bijeenkomst was tenslotte ook aandacht voor het samenwerken met ervaringsdeskundigen. Meer weten? Lees dan het artikel Samenwerken met ervaringsdeskundigen met tips en aandachtspunten

Reageer op deze pagina

JOUW REACTIE
Wil je een link invoegen in de tekst? Zet de link tussen vierkante haken: [www.kennispleingehandicaptensector.nl]





Cookies op de website van Kennisplein Gehandicaptensector

Kennisplein Gehandicaptensector gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren.
Ik ga akkoord met het plaatsen van cookies (inclusief tracking cookies).
Niet akkoord en lees meer