Toon zoekbalkToon menu

Pilot SignaLEREN: de tussenstand

Half februari startte de pilot SignaLEREN. Een digitale variant van het signaleringsplan in de vorm van een app. Hierin houden LVB- cliënten op hun telefoon een ‘digitaal dagboek’ bij over hun stress. 12 cliënten uit drie regio’s (Ermelo, Gelderland Midden en Midden Nederland), hun begeleiders, gedragsdeskundigen en een PMT-therapeut doen mee aan de pilot.


Inmiddels zijn er twee maanden verstreken. Tijd om de tussenbalans op te maken met Martijn Schep, de projectleider van de pilot. Martijn is naast projectleider ook ambulant begeleider. Vanuit die rol heeft hij samen met twee cliënten ook aan de pilot meegedaan.

Hoe staat het ervoor met de pilot?

'Goed, kort samengevat. De pilot is in volle gang. Wat opvalt is dat cliënten de app wisselend gebruiken. Daarmee bedoel ik hoe vaak en op welke momenten ze de app invullen. Vijf cliënten zijn heel actief. Over een paar weken starten we met de evaluatie'.

Met wie, hoe en wat evalueren jullie?

'We starten de evaluatie met de persoonlijk begeleiders. Zij krijgen van ons ook een vragenlijst nagestuurd. Daarnaast gaan cliënten ook zelf de app evalueren. Daarbij zetten we een nieuwe tool in die is ontwikkeld voor de Innovatie-impuls: de interviewbox. Cliënten kunnen hierbij hun ervaringen over de app om een eenvoudige manier delen. Door bijvoorbeeld foto’s te maken of korte video’s te delen. Het is voor het eerst dat dit middel wordt gebruikt. Ik ben zelf benieuwd hoe dit uitpakt. En natuurlijk evalueren we ook het proces met de projectgroep. Wat willen we behouden en wat kan beter als we verder gaan met de app binnen ’s Heeren Loo?'.

Wat zijn de ervaringen tot nu toe?

'Er vallen me een aantal dingen op. Wat bijvoorbeeld al een pluspunt is voor de client is dat het gebruik van de app je vraagt om gedurende de dag even stil te staan bij hoe het met je gaat. Dat is iets wat je niet vanzelf doet en wat je al doende aan het trainen bent. Door de reminder op de telefoon staan cliënten hier even bij stil. En als je de app langer gebruikt kan het ook echt een hulpmiddel worden om je stress of onrust te herkennen en te verminderen. Cliënten doen dit dus meestal zelf. Zij nemen daarmee de regie. En jongen die ik begeleid verwoordde dit wel treffend vond ik. Hij zei:
“Ik kan soms zo boos zijn ’s avonds na een gesprek met de bewindvoerder. Maar ik weet nu ook dat als ik dan een filmpje van Messi kijk in de app dat ik me daarna weer wat vrolijker voel”.

En niet alleen voor cliënten is de app zinvol maar ook voor mijzelf als begeleider levert het veel op. Soms denk bijvoorbeeld te snel dat je een client wel kent en dat je weet hoe hij of zij zich voelt of zal reageren. In de praktijk blijkt dat geregeld anders te zijn. Zo leer je ook degene die je begeleid beter kennen en het versterkt de onderlinge relatie. Je maakt ook meer tijd om samen de informatie uit de app te bespreken. En een voordeel, je kunt situaties van langer geleden nog goed terughalen. Dat is wel een verschil met het papieren signaleringsplan. De app Signaleren is een levend document dat je eenvoudig aan kunt passen in de loop der tijd'.

De pilot SignaLEREN is een project dat wordt ondersteund door de Innovatie-impuls. Met de Innovatie-impuls Gehandicaptenzorg van het programma Volwaardig leven wil het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) het voor cliënten en zorgverleners gemakkelijker maken om technologie toe te passen. De app is door Koraal en Ivengi ontwikkeld en helpt jongeren helpt om hun spanning beter te reguleren.



Bron: gepubliceerd op intranet bij ’s Heeren Loo
 

Reageer op deze pagina

JOUW REACTIE
Wil je een link invoegen in de tekst? Zet de link tussen vierkante haken: [www.kennispleingehandicaptensector.nl]





Cookies op de website van Kennisplein Gehandicaptensector

Kennisplein Gehandicaptensector gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren.
Ik ga akkoord met het plaatsen van cookies (inclusief tracking cookies).
Niet akkoord en lees meer