Toon zoekbalkToon menu

Docu-film maakt mediagebruik van jongeren bespreekbaar

Kinderen en jongeren met een verstandelijke beperking hebben, net als iedereen, recht op een leuk online leven. Ook zij moeten kunnen deelnemen aan de digitale samenleving; dat is de oproep van Netwerk Mediawijsheid (NL) en Mediawijs (BE) bij de lancering van de driedelige korte docu-film ‘Ik ben ook online!’. 


Wat hebben jongeren met een verstandelijke beperking nodig in hun online wereld? Hoe kunnen we hen beter begeleiden in hun mediagebruik? En hoe kunnen we structureel aandacht besteden aan mediawijsheid en digitale inclusie? Die vragen worden in de films beantwoord door onderzoekers, ervaringsdeskundigen en professionals uit onderwijs, zorg en welzijn in Vlaanderen en Nederland.

Er is nog veel werk aan de winkel

Professionals merken dat jongeren met een verstandelijke beperking door hun mediagebruik vaak tegen problemen aanlopen. Ze zijn bijvoorbeeld oververtegenwoordigd als slachtoffer bij misstanden online, zoals cyberpesten, shame sexting en grooming. Daarnaast worden ook de kansen van de online wereld onvoldoende gezien en benut.

Desondanks hebben de meeste zorg- en onderwijsinstellingen geen structureel plan of beleid voor begeleiding in mediagebruik. Vaak weten begeleiders ook niet precies hoe zij dit moeten aanpakken, omdat zij bijvoorbeeld zelf niet zo handig zijn met sociale media. Er is daarom meer aandacht nodig voor de rol die media spelen in het leven van jongeren met een verstandelijke beperking, zowel in de begeleiding als in visie- en beleidsontwikkeling.

De drie delen

De film vormt een drieluik die samen of apart van elkaar kunnen worden bekeken. Hierin komen drie belangrijke onderdelen aan bod:

  1. De jongeren: in deel 1 krijg je inzicht in de online belevingswereld van deze jongeren. Waar lopen zij tegenaan? Waar liggen juist de kansen?
  2. Begeleiding: in deel 2 krijg je antwoord op de vraag: wat hebben jongeren met een verstandelijke beperking nodig van hun ondersteunende omgeving? Wat werkt goed of juist niet in de begeleiding?
  3. Visie en beleid: in deel 3 gaan we in op wat er nodig is om structureel aandacht te besteden aan mediawijsheid en digitale inclusie. Wat kan er op beleids- en bestuursniveau gedaan worden binnen zorg en welzijn en onderwijs?

Benieuwd naar alle delen? Bekijk de docu-film door op de link te klikken

Reageer op deze pagina

Wil je reageren op het Kennisplein Gehandicaptensector? Lees dan eerst de spelregels door.