Naar hoofdinhoud Naar footer

5 oorzaken van registratielasten in de gehandicaptenzorg

Gepubliceerd op: 23-06-0020

Als begeleider wil je zoveel mogelijk tijd besteden aan goede zorg voor jouw cliënt. Maar door de vele regels en administratieve handelingen lukt dat niet altijd. Veel begeleiders hebben dan ook last van regeldruk. Om te weten wat jij hiertegen kunt doen, hebben wij onderzocht wat de 5 belangrijkste boosdoeners zijn die regeldruk veroorzaken.

YouTube video thumbnail

De afgelopen jaren organiseerde Vilans samen met partners schrapsessies om de registratielast op te sporen en terug te dringen. In totaal deden 40 teams uit de gehandicaptenzorg. We ontdekten daar dat alleen het schrappen van regels niet voldoende is, maar dat je aan de slag moet gaan met de onderliggende oorzaken. Herken jij ze in jouw werk?

De 5 oorzaken van regeldruk: 

1. Nut en noodzaak van regels worden verschillend ervaren

Wat voor de één een nuttige registratie is, is in jouw ogen misschien een onnodige, tijdrovende handeling. Zo moeten sommige begeleiders een MIC invullen als ze vergeten zijn om de medicatie een tweede keer af te tekenen. Dit is een regel van het management maar is voor begeleiders niet per se nuttig.

2. Werkprocessen zijn niet efficiënt

Informatie uit het ondersteuningsplan moet je vaak op meerdere plekken bijhouden. Op papier en in verschillende systemen. Hierdoor ben je veel tijd kwijt aan dubbele handelingen.

3. Er is een gebrek aan vertrouwen in elkaar  

Soms twijfel je of een ander alle taken heeft uitgevoerd. Of heb je het gevoel hebben dat je ‘in de gaten’ wordt gehouden. Dit zorgt ervoor dat sommige begeleiders extra uitgebreid registreren terwijl dit niet nodig is. Denk aan schoonmaaklijsten invullen omdat er anders niet geloofd wordt dat er echt schoongemaakt is.

  • Bekijk de factsheet 'Regeldruk in de langdurige zorg – boosdoeners blootgelegd' in de bijgesloten PDF

4.Herkomst en verplichting van regels zijn onduidelijk 

De handtekening onder het ondersteuningsplan is niet meer verplicht. Toch wordt dit nog wel vaak gevraagd, bijvoorbeeld door een manager. Hierdoor is het onduidelijk of je wel of geen handtekening moet vragen en van wie dat moet. En ander voorbeeld is de presentielijst, van wie moet je die eigenlijk bijhouden? Het zorgkantoor, de gemeente of de brandweer?

5.Regels worden onvoldoende ter discussie gesteld

Regels worden vaak gevolgd omdat ze er nou eenmaal zijn. Terwijl ze misschien niet meer veel toevoegen. Denk bijvoorbeeld aan het stickeren van de openingsdatum van de pot pindakaas terwijl je weet dat die altijd binnen een week op is.

Herken je deze oorzaken of situaties? Maak ze dan bespreekbaar binnen jouw team of organisatie. Bekijk bijvoorbeeld samen de animatie en misschien doen jullie wel nieuwe inzichten op!

Meedenken over oplossingen

In vier Ontregel-labs werken we aan oplossingen voor deze oorzaken van regeldruk. Wil je ook meedenken of heb je al ideeën voor oplossingen? Laat het ons weten in een reactie hieronder. Of stuur een mail naar minderregeldruk@vilans.nl. Dan nemen wij contact met je op!

Lees meer over regeldruk:

Downloads

Deel deze pagina via: