Naar hoofdinhoud Naar footer

Kansen voor digitale participatie van mensen met een LVB

Gepubliceerd op: 28-02-2023

De samenleving digitaliseert in rap tempo en dat vraagt veel van het cognitieve en aanpassingsvermogen van mensen met een licht verstandelijke beperking (LVB).

Doordat steeds meer diensten digitaal zijn, bestaat het risico dat zij niet volledig kunnen meedoen in de samenleving. Om inzicht te krijgen in de digitale vaardigheden van mensen met een LVB, hebben Vilans en LFB onderzoek uitgevoerd. Dat geeft kansen en aanknopingspunten voor digitale participatie, schrijft minister Conny Helder in de Kamerbrief waarmee ze de Tweede Kamer informeert over de uitvoering van toekomstagenda gehandicaptenzorg.

YouTube video thumbnail

Iedereen moet mee kunnen doen

Conny Helder: ‘Ik vind het belangrijk dat iedereen de mogelijkheid heeft om digitaal mee te kunnen doen. Dat vraagt dat we de digitale drempels verkleinen en de digitale mogelijkheden van mensen met een LVB vergroten. Het onderzoek laat zien dat er geen algemene oplossing is, waardoor mensen met een LVB digitaal kunnen participeren. Het vraagt om maatwerk.’

Drempels en kansen

Het onderzoek toont aan dat er grote diversiteit is in gebruik van internet en digitale vaardigheden. Het is vaak niet voor iedereen realistisch om digitale zaken zelf te (gaan) regelen. Sommigen krijgen hulp van naasten of een bewindvoerder. Voor anderen biedt de digitale wereld kansen om mee te kunnen doen, en zich gezien en gehoord te voelen. 

“Door dingen op internet te doen, kun je zinvol je dag besteden, dat is fijn. Zonder internet zou het leven een stuk saaier zijn.”

Vaak is digitale informatie te moeilijk, onduidelijk of niet toegankelijk. ‘Betrek ons bij de ontwikkeling van digitale diensten of websites’ is een veelgehoorde tip. Mensen met een LVB zoeken vooral hulp in hun eigen sociale netwerk of gaan online op zoek naar korte instructiefilmpjes. Hulplijnen kunnen dichterbij georganiseerd worden, bijvoorbeeld door de Informatiepunten Digitale Overheid naar sociale werkplaatsen te brengen. Verder wordt gepleit om informatie op sites overzichtelijk en behapbaar te maken. Daarnaast helpt een heldere en duidelijke campagne om de bekendheid met en vertrouwen in digitale diensten te vergroten. 

Download onderaan de pagina een makkelijke samenvatting van digitale vaardigheden en lees ook meer in het pdf-bestand over het onderzoek. 

Meer lezen 

Downloads

Deel deze pagina via:

Contactpersoon