Zorgdomotica: stappenplan als basis voor succes
Gepubliceerd op: 16-09-2025
In het zorgtechnologieproject Domotica Plus onderzocht zorgorganisatie Vanboeijen welke zorgdomotica passend zijn bij hun doelgroepen. Met adviseurs van de Innovatie-impuls en een helder stappenplan kreeg het project richting en resultaat.
'Zorgdomotica is zo’n groot onderwerp dat we vastliepen, we gingen van de hak op de tak’, vertelt Puck Damen, innovatieadviseur van Vanboeijen. 'De adviseurs van de Innovatie-impuls hebben ons structuur gegeven. Allereerst hebben zij geholpen het onderwerp duidelijker te maken en een projectgroep op te zetten. Vervolgens hebben we samen een stappenplan opgezet.'
Je kunt pas duidelijke en doordachte keuzes maken als je weet welke problemen moeten worden opgelost.
Puck Damen, innovatieadviseur van Vanboeijen
Wensen van bewoners en medewerkers
Insteek van het stappenplan was om uit te gaan van de wensen van de bewoner en medewerker. 'Je kunt pas duidelijke en doordachte keuzes maken als je weet welke problemen moeten worden opgelost', vervolgt Puck. Daarvoor hebben we klantreizen ontwikkeld en focusgroepen georganiseerd, met verwanten, bewoners, zorgprofessionals en mensen van beleid. Met de adviseurs hebben we onderwerpen bepaald en die hebben we in de focusgroepen besproken. Daar zijn per doelgroep lijsten van wensen uitgekomen. Een leverancier heeft vervolgens de technische invulling gedaan.'
Van wensen naar techniek
In het projectplan stond dat er een speciale demoruimte moest komen. Met de geleverde apparatuur hebben we deze ruimte ingericht. Met de geleverde apparatuur is die ruimte ingericht. Iedereen van Vanboeijen mocht de nieuwe middelen en apparatuur testen, ook de bewoners. We hebben veel contact gehad met de eindgebruikers. In totaal hebben we 80 feedbackformulieren ontvangen. Daaruit zijn onderwerpen gekomen die we verder moeten onderzoeken. De onderwerpen gaan vooral om werkwijze en beleid: moeten we dit willen en hoe gaan we ermee om.
Geleerde lessen
Terugkijkend op het proces zegt Puck: 'Het stappenplan gaf ons een échte doordachte en duidelijke aanpak en dat heeft erg geholpen. Het is ook waardevol geweest dat we als team het gesprek aangingen: waar zitten risico’s en hoe willen we met techniek de risico’s verlagen? We zijn gewend om vanuit ons zorghart alles te willen weten. Maar we zien nu dat dat niet realistisch is en dat kunnen we ook uitleggen aan betrokkenen.'
Deze manier van werken sluit aan bij de InnovatieRoute: eerst goed stilstaan bij de echte gebruikersvraag. Door wensen, techniek en risico’s bespreekbaar te maken, leg je een sterke basis voor een innovatieve vernieuwing. Ga naar de InnovatieRoute en ontdek de echte gebruikersvraag: Onderdeel: 2.3 Ontdek de echte gebruikersvraag | Innovatieroute Gehandicaptenzorg
Wil je meer weten of heb je een vraag? Neem dan contact op met Vanboeijen.