Kennisplein Gehandicaptensector gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren.
Ik ga akkoord met het plaatsen van cookies (inclusief tracking cookies).
Niet akkoord en lees meer

Ernstige meervoudige beperking

Uitgelicht

Voor op de werkvloer

Voor de organisatie

Praktijkverhalen

Leren

Onderzoek

Nieuws

Ernstige meervoudige beperking

Methode Perspectief

Via de methode Perspectief (officieel: Opvoedings-/ondersteuningsprogramma voor mensen met (zeer) ernstige verstandelijke en meervoudige beperkingen) kun je als begeleider kennis opdoen over  personen met (zeer) ernstige verstandelijke en meervoudige beperkingen. 

Via deze methode wordt bekeken of de ondersteuning aansluit bij de vragen/behoeften van deze personen, zodat ze zich goed kunnen ontwikkelen. Het gaat om kinderen en volwassenen met (zeer) ernstige verstandelijke en meervoudige beperkingen (ZEVMB; geschat IQ < 25 punten en zeer ernstige motorische beperkingen). Deze onderwerpen staan centraal:

  • de relatie centraal stellen
  • sterk methodisch werken
  • ouders en betrokkenen werken aan hetzelfde doel

Hierdoor krijgt de persoon met ernstige meervoudige beperkingen de ondersteuning die voldoet aan zijn wensen en behoeften.

Aanpak

Met het Opvoedings-/ondersteuningsprogramma wordt door professionals in samenwerking met ouders kennis opgedaan over de persoon met ZEVMB en wordt steeds bepaald of de ondersteuning aansluit bij de vraag (wensen en behoeften) van de persoon waardoor deze zich maximaal kan ontplooien. Het programma gaat uit van de visie dat mensen met ZEVMB een relatie kunnen aangaan met hun omgeving en zo hun wensen en behoeften helder kunnen maken.

Deze relatie kan alleen opgebouwd worden als er methodisch (systematisch en doelgericht) én interdisciplinair gewerkt wordt, omdat daarmee de persoon met ZEVMB in de gelegenheid wordt gesteld om aan te geven of hetgeen de zorgprofessional doet, aansluit bij zijn/haar wensen en behoeften. Deze normatieve en methodische uitgangspunten zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden en vormen de kernelementen van het programma. Binnen het Opvoedings-/ondersteuningsprogramma wordt gestart met een integraal opgesteld persoonsbeeld (wie is deze persoon en wat heeft hij of zij nodig?). Vanuit dit persoonsbeeld worden interdisciplinair bepaalde langetermijndoelen geformuleerd (waar moet aan gewerkt worden; wat is op dit moment de belangrijkste vraag van de persoon met ZEVMB?). Om deze langetermijndoelen te bereiken worden er vervolgens monodisciplinair kortetermijndoelen opgesteld (looptijd vier tot zes weken).

Bij deze doelen worden activiteiten, uitvoeringsvoorwaarden en evaluatiecriteria beschreven. Doelen worden geëvalueerd en verkregen kennis wordt vervolgens geïntegreerd in het opgestelde persoonsbeeld. Bij alle stappen van het programma zijn ouders nauw betrokken. 

Download het handboek Verstandelijke beperkingen: 24 succesvolle methoden (p. 308-325)


Casus oudere cliënt

Meneer Kanhai heeft zeer ernstige verstandelijke beperkingen. Hij is 45 en slaapt overdag een aantal keren. Het is niet duidelijk of hij iets onder de leden heeft, zich verveelt of dat hij oververmoeid is.Hoe kan ik nagaan welke activiteiten voor cliënten aantrekkelijk zijn en welke te vermoeiend. Hoe kan ik cliënten zoveel als mogelijk zelf hun activiteiten laten kiezen?​

Casus cliënt met EMB

Rachida kan met haar handen nauwelijks gerichte bewegingen maken door haar spasticiteit. Ze wil iets kunnen pakken om te kunnen spelen. De begeleiders begrijpen wat ze wil en zien dat ze gefrustreerd raakt tijdens haar pogingen. Hoe kunnen we haar helpen om gericht haar handen in te zetten tijdens spel? 

Doelgroepen en thema's

Doelgroep
Thema's
  • Emotioneel welbevinden
  • Lichamelijk welbevinden
  • Zelfbepaling
  • Persoonlijke ontwikkeling
  • Interpersoonlijke relaties
Lees meer over de thema's

Onderbouwing bruikbaarheid tool voor oudere cliënten

Research based. Kennis op basis van onderzoek. 


Beoordeling
De methode is beoordeeld door de Erkenningscommissie gehandicaptenzorg als ‘effectief volgens goede aanwijzingen.’ Volgens de commissie (02-07-2015) is de methode in de praktijk goed uitvoerbaar en werkzaam gebleken. De structuur is helder en daardoor via stappen uitvoerbaar. Een sterk punt is dat 'directe medewerkers' na toepassing van het programma minder handelingsverlegen zijn. Bron: Vilans Databank interventies.

Onderbouwing bruikbaarheid tool voor cliënten met EMB

Evidence based. Kennis op basis van onderzoek naar de werkzaamheid.


Beoordeling
De methode Vlaskamp is evidence based, dit betekent dat er veel wetenschappelijk onderzoek is gedaan naar de effecten van de methode. De methode leidt tot betere interpretatie van het gedrag van mensen met EMB en tot ondersteuning die beter aansluit bij hun behoeften. Dit wordt bereikt doordat zorgprofessionals:

  • een relationele visie hanteren;
  • een passend opvoedings-/ondersteuningsperspectief kunnen formuleren voor elke cliënt;
  • zich vaardigheden eigen maken om systematisch en doelgericht te werken;
  • beter samenwerken, zowel binnen hun eigen discipline als met andere disciplines en ouders.
Bron: Expertisecentrum EMB


Deze tool is onderdeel van
Leidraad Oud en Gelukkig.
Ga naar de leidraad


Deze tool is onderdeel van
Leidraad EMB in het vizier.
Ga naar de leidraad
JOUW REACTIE
Wil je een link invoegen in de tekst? Zet de link tussen vierkante haken: [www.kennispleingehandicaptensector.nl]





Rita van Burgsteden

mail | meer info

rita.van.burgsteden@xs4all.nl

Lees meer

Marian Maaskant

mail | meer info

info@marianmaaskant.nl

Lees meer

Op de hoogte blijven?

Abonneer je gratis op de tweewekelijkse nieuwsbrief van het Kennisplein Gehandicaptensector