Kwaliteitskader
Het kwaliteitskader bestaat uit vier onderdelen:
- Aandacht voor persoonlijke zorg
- Onderzoek naar cliëntervaringen
- Zelfreflectie in zorgteams
- Rapportage en inspectie
Download een samenvatting
Er zijn verschillende perspectieven op kwaliteit. Wat is goed? Dit lijkt per situatie te verschillen. Tegelijkertijd willen we ook weten of de basis op orde is en of er kwaliteit van zorg geleverd wordt. Hier zit spanning tussen en dat merken we met het kwaliteitskader.
Kwaliteitskader: blijven leren en reflecteren
Het kwaliteitskader bestaat nu twee jaar (geldt van 2017 - 2022) en moet gehandicaptenorganisaties helpen bij het leren en reflecteren op kwaliteit. Helpt dit kwaliteitskader ook in de praktijk? Wilma van der Scheer en Annemiek Stoopendaal (Erasmus Centrum voor Zorgbestuur) deden onderzoek. Wat blijkt? Verschillende betrokkenen hebben hun eigen perspectief op het kwaliteitskader.
Download het rapport (pdf)
Download de presentatie van de VGN (pdf)
Leerpunten
Enkele leerpunten uit het rapport op een rij:
- Wees open en start een gesprek wanneer meningen botsen
- Kwaliteitsrapporten moeten een eerlijk en duidelijk beeld geven over eisen voor verbetering en voortgang
- Wees voorzichtig met het veralgemeniseren van bevindingen uit rapporten
- Deel goede voorbeelden
- Nodig mensen (van buiten de organisatie) uit die kritisch meekijken
Aanbeveling
‘Organiseer gesprekken waarin mensen hun perspectieven op een gelijkwaardige manier kunnen delen. Deze gelaagde bespiegelingen helpen beleid en uitvoering te herkoppelen en helpen de sector vooruit.’
Bron: VGN.nl