Naar hoofdinhoud

Gezondheidsrisico’s door nachtwerk

Gepubliceerd op: 20-06-2022

Nachtwerk kan je ritme flink verstoren wat gezondheidsrisico's met zich mee kan brengen. Hoe kunnen we dit voorkomen? We zetten een aantal tips voor je op een rij. 

Je dagelijks ritme wordt aangestuurd door een interne biologische klok. Een aantal factoren hebben invloed op je ritme, zoals lichaamsbeweging, eten en blootstelling aan licht. Nachtwerk kan je ritme flink verstoren. Je bent namelijk wakker op de momenten dat het lichaam geneigd is om te slapen. De biologische klok probeert zich aan te passen aan de nieuwe situatie, maar dat kost tijd en lukt vaak niet volledig. Lichaamsprocessen raken uit balans, wat zich uit in een verstoorde slaap en een verstoord herstelvermogen.

  • Bekijk bovenstaand filmpje over 1 van de mogelijke hulpmiddelen om je slaapkwaliteit te verbeteren

Voorkom gezondheidsrisico’s

Ben jij voldoende op de hoogte van de gezondheidsrisico's van nachtwerk? Wat kan je doen om dit te voorkomen? Download de samenvatting van een rapport van de Gezondheidsraad onderaan deze pagina bij Downloads.

Tips en hulpmiddelen

Let op: deze informatie gaat over nachtwerk in het algemeen en is niet specifiek gericht op werken in nacht in de gehandicaptensector. 

Lees meer 

Downloads

Deel deze pagina via:

Contactpersonen

Soort

Rapport

Type

Digitaal

Taal

Nederlands

Organisatie / Uitgever

Gezondheidsraad