In gesprek met het zorgkantoor over zorgtechnologie
Gepubliceerd op: 10-11-2025
Aanbieders in de gehandicaptenzorg krijgen steeds meer oog voor zorgtechnologie. Dat is heel begrijpelijk, want zorgtechnologie kan helpen om cliënten meer zelfstandigheid te geven en daarmee de medewerkers te ontlasten. In deze hand-out vind je praktische informatie over hoe je bij de inzet van zorgtechnologie samenwerkt met zorgkantoren.
In het kort
Type tool
Handreiking
Voor wie
Stafmedewerkers, Zorgmanagers
Cliëntgroep
Mensen met een beperking
Soort kennis
Onderzoek
Ontwikkelaar
Vilans en Academy Het Dorp
Aanbieders in de gehandicaptenzorg krijgen steeds meer oog voor zorgtechnologie. Dat is heel begrijpelijk, want zorgtechnologie kan helpen om cliënten meer zelfstandigheid te geven en daarmee de medewerkers te ontlasten. Daarmee geeft het de medewerkers meer ruimte voor de warme zorg die deze mensen nodig hebben. Maar gerichte inzet van zorgtechnologie vereist een investering. Niet alleen financieel, maar ook in gebruik, het implementeren.
Precies daarom heeft de Innovatie-impuls 2 een hand-out gepubliceerd. De hand-out biedt zorgorganisaties – en met name projectleiders en programmamanagers innovatie/zorgtechnologie praktische informatie over hoe zij voor de inzet van zorgtechnologie optimaal kunnen samenwerken met hun zorgkantoren. Ook informatief voor zorgkantoren zelf.
Als organisatie
Als organisatie die zorg en ondersteuning biedt aan mensen met een handicap, zet je verschillende zorgtechnologieën. Een digitaal planbord of robot voor dagstructuur bij cliënten met NAH of een LVB, een slimme sok om spanning te meten bij cliënten met moeilijk verstaanbaar gedrag, beeldzorg om in plaats van bezoek aan een cliënt online te ondersteunen.
Iedere toepassing die je als organisatie aanschaft, vergt een investering. Misschien doet een collega-organisatie in je omgeving op dit moment wel dezelfde investering. Of heeft die net gemerkt dat die niet aansluit bij de behoefte. De regiomanagers van het zorgkantoor weten dit. Zij hebben een overzicht van wat er in de regio gebeurt op het gebied zorgtechnologie, wat ontwikkelingen en ervaringen zijn. Daarvan kan jouw zorgorganisatie handig gebruikmaken. De handreiking biedt inspiratie om het gesprek met het zorgkantoor beter aan te gaan.
Als projectleider
Als projectleider ben je bezig met de inzet van zorgtechnologie. Wellicht is het zorgkantoor daarbij niet de eerste partij waaraan je denkt als partner. Je collega’s voeren immers vaak de contractonderhandelingen met het zorgkantoor. En daarbij zal ook zorgtechnologie een onderwerp zijn. Maar als daaruit voor jou de opdracht komt om een bepaalde technologie, bijvoorbeeld medicijndispensers, te implementeren, kun je toch tegen vragen aanlopen. Is wel de juiste keuze gemaakt, passend bij jouw cliënten? En past die implementatie wel binnen de jaarplanning?
Als projectleider kun je invloed hebben op dit inkoopproces. Dit kun je doen door je te verdiepen in het onderwerp. En door je rol te pakken richting je zorgverkoopcollega’s en het zorgkantoor, over welke stappen je zet in de implementatie van zorgtechnologie en hoe zij je daarbij kunnen helpen. De handreiking legt je precies uit wat de rol van het zorgkantoor is in het inkoopproces en hoe je daarin zelf actief kunt participeren.
Als zorgkantoor
Het zorgkantoor weet welke aanbieders van zorg en ondersteuning voor mensen met een handicap er in de regio zijn. Het heeft een totaaloverzicht van die regio. Daarmee kan het voor die aanbieders veel meer zijn dan alleen de partij die de investering in zorgtechnologie financieel mogelijk maakt. Het is een partner in ontwikkelingen en een verbinder met andere organisaties.
Net zoals van de zorgorganisaties op dit punt een actieve rol wordt verwacht, geldt dit voor het zorgkantoor net zo. De hand-out laat zorgkantoren zien welke rollen zorgorganisaties en projectleiders kunnen pakken in het gesprek met het zorgkantoor, en hoe het zorgkantoor daarop effectief kan inspelen.
Kortom: deze hand-out is voor alle drie de partijen – de zorgorganisatie, de projectleider én het zorgkantoor – hulpmiddel om de impact van zorgtechnologie in de gehandicaptenzorg te vergroten.
In deze handreiking vind je praktische tips over het gesprek aangaan met het zorgkantoor over zorgtechnologie.
Voor meer informatie neem contact op met Odile Smeets van Academy Het Dorp via e-mail: odile.smeets@academyhetdorp.nl