Naar hoofdinhoud Naar footer

Infectieziekten kwartetspel

Gepubliceerd op: 08-09-2025

Speel het infectieziekten kwartet en leer samen met je team meer over infectieziekten. Welke zijn er eigenlijk? Hoe herken je een infectieziekte? Hoe krijg je een infectieziekte? En hoe kom je er weer vanaf?

In het kort

Type tool

Spel

Voor wie

Aandachtsvelders, Begeleiders, Verpleegkundigen

Cliëntgroep

Mensen met een beperking

Soort kennis

Praktijk

Auteur

Marieke Goris, Valerie de Groot, Charlotte Michels en Merel Steenkamp

Ontwikkelaar

Het kwartetspel infectieziekten is een kwartetspel met als thema infectieziekten. Kwartetten die je tegenkomt in het spel zijn bijvoorbeeld MRSA, een koortslip en gordelroos. Het doel van het spel is om zoveel mogelijk setjes van 4 kaarten te verzamelen: een kwartet​.  

Bij elk kwartet hoort een uitlegkaart over de infectieziekten, die je bespreekt zodra iemand een kwartet heeft. Zo leer je infectieziekten te herkennen. Ook leer je hoe de ziekte zich verspreid en hoe je er weer vanaf komt.

In welke situatie gebruik je het kwartetspel? 

Het kwartetspel is een leuke manier om het thema hygiëne onder de aandacht te brengen in je team. Gebruik het bijvoorbeeld tijdens een themamiddag of inspiratiemiddag.  

Voor wie is het kwartetspel infectieziekten?

Het spel is voor aandachtsvelders hygiëne, zodat zij infectiepreventie op een leuke manier onder de aandacht kunnen brengen in hun team. Ook begeleiders en verpleegkundigen kunnen het kwartet gebruiken. ​ 

Wat heb je nodig om het kwartetspel te spelen?

  • Een kleurprinter met dik papier. Print de 6 tot 17 kwartetten dubbelzijdig. Kies voor pagina’s omslaan langs korte kant. 
  • Een schaar om de kwartetten uit te knippen. Eventueel kun je ook een lamineerapparaat gebruiken om de kwartetten te lamineren. 
  • Zorg ook voor 3 tot 6 personen om het spel mee te spelen. 
  • Zorg voor voldoende tijd om het spel te spelen. Het spel duurt 30 tot 60 minuten. 

Tip voor extra leermomenten tijdens het kwartetspel

Laat het spel begeleiden door een expert, zoals een aandachtsvelder infectiepreventie, praktijkverpleegkundige of deskundige infectiepreventie​.

Tip voor extra leermomenten bij de uitlegkaart

Behandel 1 of meer van deze vragen als je de uitlegkaarten bespreekt met je team:

  • Wat wist jij nog niet over deze infectieziekte?
  • Heb je al eens meegemaakt dat een cliënt deze infectieziekte had? Zo ja, hoe heb je toen gehandeld?
  • Welke maatregelen nemen wij als team als een cliënt deze infectieziekte heeft?
  • Welke maatregelen neem je als je zelf deze infectieziekte hebt?
  • Wat willen we nog meer weten, maar hebben we nu geen antwoord op?