Naar hoofdinhoud Naar footer

Aandacht voor (complexe) NAH-zorg

Gepubliceerd op: 13-06-2021

Hersenletsel door een ongeval, herseninfarct, zuurstofgebrek of een ziekte? Dit heet Niet-Aangeboren Hersenletsel of kortgezegd NAH. Met het project ‘NAH in het Vizier’ willen we hier meer aandacht voor vragen. Middin is een van de deelnemers aan het bijbehorende leernetwerk dat eind vorig jaar is gestart.

Erik-Jan Kappers werkt al ruim 25 jaar bij Middin en is sinds kort coördinator NAH bij deze zorgorganisatie voor mensen met een beperking in Zuid-Holland. Om hoeveel NAH-cliënten gaat het? Erik-Jan ‘Zo’n 10% van de ruim 5700 cliënten heeft NAH. Dat zijn vaak mensen die voordat ze NAH kregen nog geen klachten hadden en geen speciale zorg nodig hadden.’ De meeste van deze cliënten kloppen in de regel zo’n 2 jaar na het incident – of na afronding van het revalidatietraject - bij Middin aan voor hulp. Zij hebben vaak nog dagelijks ondersteuning nodig om hun leven vorm te geven.

Leidraad NAH in het vizier

Speciaal voor begeleiders die werken met mensen met niet-aangeboren hersenletsel is er een leidraad ontwikkeld. Deze staat vol met meer dan 30 praktische tools en methoden. Benieuwd?  Laat je inspireren. Ga naar de leidraad.

Breed aanbod aan activiteiten én aandacht voor technologie

Erik-Jan: ‘Eén van de belangrijkste dingen die we doen voor NAH-cliënten is het aanbieden van wonen met begeleiding. Dat kan thuis of bij ons op locatie. We hebben speciale  werk- en leercentra NAH (Middin  heeft de term ‘dagbesteding’ door de hele organisatie  vervangen door ‘werken en leren’). In het aanbod van deze centra is de afgelopen tijd flink geïnvesteerd. Je kunt hier nu onder andere terecht voor sport en bewegen, mindfulnes, gesprekken met lotgenoten en muziek. We zijn ook veel bezig met technologische vernieuwingen. Zo zijn we met hulp van Vilans bezig de app ‘Mijn eigen plan’ in te voeren. Deze agendatool helpt mensen om beter grip op hun leven te houden.’

Aandacht voor extra ingewikkelde NAH- zorg

Middin heeft volgens Erik-Jan altijd in de voorhoede gezeten als het gaat om de zorg voor mensen met NAH. ‘Uniek is dat we ons ook bezig houden met hoog complexe zorg, dus zorg die extra ingewikkeld is omdat er meer speelt dan alleen NAH. Het gaat dan bijvoorbeeld om mensen met NAH en psychiatrische klachten. In ons huidige zorgbestel kun je die mensen nog niet goed ondersteunen.  We werken daarvoor samen met psychiatrie. Ook is Middin bezig met de oprichting van een regionaal NAH-expertisecentrum.’

Hersenz

Tot slot is Middin 1 van de 13 zorgorganisaties die het behandelprogramma Hersenz aanbiedt. Dit programma is voor NAH-clienten die in de chronische fase van hun ziekte zijn aanbeland én hun naasten. Met deze methode kun je ook na het revalida-tietraject nog mooie resultaten behalen.  Erik-Jan maakte het zelf van dichtbij mee bij de start van dit programma in Den Haag: ‘Zo hadden we een client die 10 uur per week aan thuiszorg nodig had en na het Hersenz-traject nog maar 2 uur.’

NAH-leernetwerk

Middin is één van de organisaties die mee doet aan het NAH-leernetwerk. Dit netwerk is eind 2021 van start gegaan en komt in juni weer bij elkaar. Middin wil de samenwerking met ervaringsdeskundigen verbeteren. In het leernetwerk werken zij aan een competentiemodule voor ervaringsdeskundigen, zodat zij hun deskundigheid (kennis en ervaringen) kunnen inzetten voor de opleidingen van Middin.  

Dit najaar delen we de nieuwe NAH-kennisproducten die dit oplevert via het kennisplein gehandicaptensector. Ze krijgen ook weer een plekje in de leidraad.

Deel deze pagina via: