Naar hoofdinhoud Naar footer

Deel deze pagina via:

Cliënt zelf het gehooronderzoek laten doen

Gepubliceerd op: 13-10-2025

Wouter ter Haar van Elver vertelt over zijn ervaring met zijn cliënt Bert (niet de echte naam van de cliënt) die zelf naar het gehooronderzoek wilde en zo een nieuw gehoortoestel kreeg. Door een goede voorbereiding van allebei verliep het gehooronderzoek soepel en hoort Bert weer een stuk beter. In dit praktijkverhaal deelt Wouter zijn ervaring met het gehooronderzoek bij Pento.

Onze bewoner met een verstandelijke beperking gaf aan dat hij minder hoorde met zijn linkeroor. Hij heeft rechts al een hoortoestel. We hebben met de fijne ondersteuning van Pento een traject in werking gezet dat moet leiden tot een tweede (linker) hoortoestel.

Van Pento kregen we een duidelijk e-mail waarin werd uitgelegd wat het gehooronderzoek inhoudt. De doorgestuurde informatie bestond niet alleen uit tekst, maar ook uit foto's. 

Samen met Bert namen we de foto's door waarop stond aangegeven wat er tijdens het gehooronderzoek gebeurt. Het was hem snel duidelijk, want hij herkende het direct van de vorige keer toen hij zijn rechter hoortoestel kreeg.

'Ik wil het zelf doen'

We hebben samen besproken of hij zelfstandig naar het onderzoek wilde gaan of dat hij het fijn zou vinden dat er een begeleider mee zou gaan. Een heel duidelijke en mooie reactie van de cliënt volgde: 'Ik wil het zelf doen.' 

Ik vond het heel fijn om te zien dat onze bewoner zelfstandig het onderzoek heeft kunnen doen en het goed heeft uitgevoerd. En daarbij hielp het stukje uitleg van Pento en onze goede voorbereiding. Ook helpt het dat het mogelijk is dat Pento het onderzoek uitvoert op de medische dienst van Elver, wat voor onze bewoner ook een vertrouwde omgeving is.

Inmiddels is het tweede hoortoestel aangemeten en krijgt Bert duidelijk meer mee van wat er in zijn omgeving gebeurt.

Aangepaste communicatie en voorbereiding

Het onderzoek was geslaagd, niet door een standaardprocedure, maar door aangepaste communicatie, een goede voorbereiding en een warme, geruststellende sfeer. Hierdoor hebben we een tevreden bewoner en begeleider én een mooi voorbeeld hoe aangepaste communicatie voor mensen met een beperking zorgt voor rust en een goed resultaat.

Lees meer