Naar hoofdinhoud Naar footer

'Deel enthousiaste én kritische verhalen over zorgtechnologie'

Petra Oude Lenferink, communicatiemanager bij Profila Zorggroep, gaat voor praktische verhalen waarin mensen zich herkennen. 'Je moet weten wat er speelt, want je wilt wel draagvlak creëren voor implementatie.' In deze blog deelt Petra haar visie op communicatie en geeft ze tips.

YouTube video thumbnail
YouTube video thumbnail
  • Bekijk de video's over ambassadeur Gloria en zorgrobot Sara en de kick-off van de implementatiefase van Profila Zorggroep

 'Om de interne en externe communicatie over de implementatie van zorgtechnologie goed te kunnen doen, moet je weten wat er speelt binnen de organisatie. En je moet weten waar de organisatie naartoe wil op dit vlak. Dan kun je ook meedenken en adviseren over hoe communicatie kan bijdragen aan het creëren van draagvlak. Want dat is een van de belangrijkste doelen bij het implementeren van zorgtechnologie in de organisatie.'

Lees de blog 'Deel enthousiaste én kritische verhalen over zorgtechnologie' op ICT & Health. 

Helder communicatieplan op A3

Voor de aanpak van interne en externe communicatie over implementatie van zorgtechnologie heeft Petra een ‘strategisch communicatieframe’ gemaakt: een communicatiestrategie op een A3, bedacht door ‘communicatiegoeroe’ Betteke van Ruler.

Communicatiestrategieën en -plannen zijn vaak statisch, omdat ze één keer gemaakt worden en dan in de bureaula verdwijnen. “Dat is zonde. Met dit frame hebben we een handig overzicht dat we er iedere keer bij pakken om te toetsen of we nog wel de goede dingen aan het doen zijn.”

Het is ook geen meerjarenplan, maar een plan voor ongeveer drie maanden. Situaties veranderen tussendoor nog wel eens en met deze aanpak kan Profila daarop inspelen. Zo blijft de strategie actueel en bruikbaar.

Samenwerking met Vilans en Academy Het Dorp

Ook heeft Petra veel gehad aan Vilans en Academy Het Dorp die mij hebben geholpen bij de communicatie over de Innovatie-impuls. 'Fijn om te kunnen sparren over de aanpak en het communicatieframe, waarbij “gewoon doen” een stimulerend advies voor me was. Maar ook de hulp bij het ontwikkelen van de video’s waarin ambassadeur Gloria vertelt over robot SARA en de kick-off van de implementatiefase vond ik enorm waardevol.'

Binnen het project de Innovatie-impuls houdt ze dat voor ogen in de communicatie.

Meer informatie over de innovatie-impuls?

Deel deze pagina via: