Naar hoofdinhoud Naar footer

Praktijkverhaal over het visiespel

Kun jij vertellen wat de visie is van de organisatie waar jij woont of werkt? Veel mensen vinden dat moeilijk, vooral omdat er vaak ingewikkelde taal gebruikt wordt. Toch is die visie belangrijk. Daarom hebben ze bij Gemiva-SVG Groep een visiespel voor cliënten ontwikkeld: Het gebouw van de visie. Irma en Bart vertellen erover.

Lees meer over het visiespel

Irma is coach van 18 medezeggenschapsraden bij Gemiva. Zij heeft de basis voor het spel bedacht. ‘We wilden de visie van Gemiva begrijpelijk maken voor iedereen’, vertelt ze. ‘We zijn begonnen die visie samen te vatten in 8 kernwaarden: regie, respect, waardering, begaan zijn, hulp nodig, samen leven, talenten gebruiken en thuis jezelf kunnen zijn. Ik heb daar tekeningen bij gemaakt en vanaf maart 2017 is het spel verder ontwikkeld samen met de afdeling Leren & Ontwikkelen Cliënten.’

Gebouw met 9 kamers

Het spel is leuk en simpel. Het ziet eruit als een gebouw met 9 kamers. De spelers kiezen een kaartje. Aan de ene kant staat een bloem, aan de andere kant alleen een kleur. De spelleider of één van de spelers legt een kaart met een waarde in een van de kamers. Bijvoorbeeld ‘begaan zijn’.

De eerste vraag is: vind jij deze waarde belangrijk? Dan leg je jouw kaartje met de kleur naar boven bij die waarde. De tweede vraag is: herken je deze waarde in jouw omgeving? Zijn er genoeg mensen om jou heen die begaan zijn met jou? Is het antwoord ja, dan draai je het kaartje om en ligt er een bloem bij die waarde. Zie je veel bloemen op het bord verschijnen? Dan staat de visie in bloei op jouw locatie. Als er minder bloemen zijn, dan praat je over dingen die beter kunnen en die vragen en adviezen worden voor het management.

Mensen zeggen makkelijker wat ze vinden

Bart is sinds 2006 lid van de medezeggenschapsraad op zijn locatie. Hij heeft het spel gespeeld en is er erg enthousiast over. ‘We werken tot nu toe ook met briefjes die ik zelf ontworpen heb. Die doe ik bij iedereen in de brievenbus. Mensen kunnen daar dan op schrijven wat we moeten bespreken in de raad. Ik zorg ervoor dat het op de agenda komt. Dat werkt goed. Maar het grote voordeel van het visiespel is dat mensen makkelijker zeggen wat ze vinden. Omdat het een spel is en iedereen meedoet, voelen mensen zich veiliger en minder verlegen. En de plaatjes maken het ook heel duidelijk.’

Blanco kaart

Behalve de 8 kaarten met kernwaarden is er ook een blanco kaart. Daarop kunnen mensen invullen wat ze zelf belangrijk vinden en wat ze nog missen. Bart: ‘Ik zou bijvoorbeeld vrije tijd er nog bij willen. Wat doe je in je vrije tijd? Wat vind je belangrijk? Heb je een club of ga je naar de kerk? En heb je daar hulp bij nodig?’

Op de locatie van Bart was iedereen positief over het spel. ‘Het heeft wel wat verbeterpunten opgeleverd’,  zegt hij. ‘Bijvoorbeeld dat begeleiders niet zomaar je kamer binnen moeten komen zonder te kloppen.’

Praten over dingen die er echt toe doen

‘Ik spreek ongeveer 100 cliënten per maand’, vertelt Irma. ‘In de testfase is het spel op mijn locaties gespeeld en hebben ook andere locaties het spel uitgeprobeerd. Met succes en positieve reacties van cliënten en spelleiders. Het spel levert vragen op voor het management, maar geeft ook veel opheldering. Het helpt om dicht bij de ervaringen en gevoelens van mensen te komen. Cliënten praten over de dingen die er echt toe doen en waar ze in geloven. Met het spel kun je nagaan of je die dingen voldoende terugziet in jouw leven en op jouw locatie.’

‘Het gebouw van de visie’ is ontwikkeld door Irma Bik (coach medezeggenschap), Gerrie Lammé (functionaris medezeggenschap), Annelieke van der Steen en Mariska van Klink (Leren & Ontwikkelen Cliënten). Het spel verschijnt begin 2019 en is dan ook beschikbaar voor andere organisaties. Meer weten? Mail dan naar lerenvoorclienten@gemiva-svg.nl.

Deel deze pagina via:

Contactpersonen